Auta v porovnavači: žádné :: v poptávkovém formuláři: žádné
Vybermiauto.czAutodata › Novinky

Nových aut se loni prodalo méně než v roce 2017. Bídu posledních měsíců završil prosinec

Vloženo: 8.1.2019

Češi loni v prosinci koupili o 5301 nových aut (-27 %) méně než ve stejném období před rokem. I kvůli tomu skončil celý loňský rok poklesem o čtyři procenta v porovnání s letopočtem 2017. Přesto šlo o druhý nejlepší rok v historii.

Nové emisní normy a s nimi spojená povinnost homologace spalin a spotřeby podle reálnějšího protokolu WLTP sice začaly platit už v září, s jejich následky se ale prodejci a importéři nových osobních aut na českém trhu potýkají dosud. Prosinec skončil meziročním drtivým propadem registrací téměř o 27 procent. Prodalo se pouze 14 666 nových automobilů, což je nejhorší výsledek od roku 2014.

Meziroční pokles zaznamenaly téměř všechny značky. Jedinou výjimkou mezi deseti nejúspěšnějšími je Peugeot, který si proti loňsku o devět procent polepšil. V plusu skončily i některé menší značky, například Jeep (o pět procent) nebo Volvo (o 48 procent).

Relativně dobře dopadla Škoda, která si pohoršila o dvacet procent, a díky tomu obsadila více než třicet procent celého trhu. Její dominanci dokládá i žebříček nejoblíbenějších modelů, který si můžete prohlédnout zde.

Naopak méně než polovinu aut proti prosinci 2017 prodal Renault, ze značek mimo TOP 10 se totéž přihodilo Audi, Fiatu nebo Nissanu.

Níže se můžete podívat na TOP 10 nejúspěšnějších značek v prosinci. Pořadí v závorce je za celý loňský rok:

1.(1.) Škoda            4424 aut

2.(2.) Volkswagen   1267

3.(3.) Hyundai         1188

4.(4.) Dacia             1135

5.(6.) Peugeot         673

6.(9.) Toyota            631

7.(5.) Ford                625

8.(7.) Kia                 598

9.(8.) Renault           593

10.(10.) Mercedes    519

Zdroj: SDA. Po kliknutí na aktivní jméno automobilky najdete technické údaje, recenze a další informace k jednotlivým modelům.

Prodej nových osobních aut v České republice v roce 2018 nakonec skončil díky rekordně silné první polovině roku pouze čtyřprocentním meziročním poklesem a šlo o druhý nejúspěšnější rok v historii.

Zajímavé je, že Škoda zaregistrovala téměř stejně aut jako v roce 2017 (šlo o 84 172 kusů, tedy pouze o 34 vozů více). Její podíl na trhu činil více než 32 procent, což znamená o procento lepší výsledek než v roce 2017. Domácí značce se tedy daří udržovat v rámci evropských zemí unikátní dominanci. Další značky ze zcela totožných stupňů vítězů jako v roce 2017, tedy Volkswagen a Hyundai, naopak tržní podíl mírně ztratily. Přesto tyto tři značky saturují český trh téměř z poloviny.

Historického úspěchu dosáhla na českém trhu Dacia. O příčku vylepšila loňské umístění a skončila čtvrtá. Skokanem roku je v TOP 10 Peugeot, který si polepšil o dvě příčky (z osmé na šestou) a prodal meziročně o čtvrtinu aut více. Vysokého meziročního růstu dosáhla také devátá Toyota (o 18 procent), pěkných 13 procent přidala i Kia. Naopak největší propad zaznamenaly z TOP 10 Ford (o 23 procent) a Mercedes (o více než 16 procent).

Z menších značek stojí za zmínku úspěch Citroënu (skok z 15. na 11. příčku a více než dvacetiprocentní nárůst), výrazné meziroční navýšení prodeje vidíme také u Lexusu, Subaru či Suzuki. Naopak se nedařilo německé luxusní trojce Audi, BMW a Mercedesu-Benz, ale třeba také Fiatu a Opelu.

Celoroční žebříček jednotlivých modelů si můžete prohlédnout zde. Škodovky obsadily kompletní stupně vítězů a celkem šest míst v první desítce. Skokanem roku je Škoda Karoq (z 37. příčky na šestou), která se ale v roce 2017 prodávala jen několik měsíců. O tři příčky si polepšila Kia Ceed (z 13. místa na desáté). Naopak z nejoblíbenějších aut si nejvíce pohoršil VW Golf (na snímku - z šestého místa na osmé), na který výrazně dopadly problémy s náběhem WLTP. Ještě hůře ale dopadl jeho větší sourozenec Passat, který se stěhoval z devátého místa až na dvacáté. Výrazný růst segmentu SUV dopadl nejvíce právě na klasické automobily větších rozměrů.

Související články

Přehled všech rodinných SUV s cenou do půl milionu. Karoq je až čtrnáctý
Deset nejlevnějších manažerských aut: Superb je díky motoru 1.5 TSI třetí
Nejprodávanějším autem v Česku byla v listopadu Škoda Fabia
Hledali jsme nejdostupnější SUV střední třídy. Kodiaq je osmý jako před dvěma lety

blog comments powered by Disqus

Seat Leon dostal zpět oblíbené motory i výbavu. Máme podrobný přehled
V Česku už zase koupíte Seat Leon i jeho kombi variantu ST s celou řadou motorů, se kterými se před časem rozloučil. Kolik stojí 1.0 TSI, plynové 1.5 TGI nebo třeba naftové jedna-šestky a dvoulitry? To zjistíte v následujícím přehledu.
22.8.2019 | více
 

Rodinná Dacia Dokker dostala nový motor 1.3 TCe. Víme, kolik stojí
Nejlevnější rodinné auto na českém trhu dostalo nový benzinový motor. Jde o jednotku 1.3 TCe, která je naladěna na dva výkony 75 a 96 kW. Máme podrobnosti.
8.8.2019 | více
 

Výhodné výbavy Tour a Touring Sport dostala i Škoda Octavia liftback
Mladoboleslavská automobilka rozšířila nabídku výbav pro svůj nejprodávanější model. Po Octavii Combi dostane varianty Tour a Touring Sport také liftback. Combi mění nabídku motorů.
6.8.2019 | více
 

Renault Kadjar výrazně zlevnil. V základní i v top verzi zaplatíte o 30 tisíc korun méně
Francouzská automobilka si uprostřed léta připravila velké snížení ceny pro své středně velké SUV. Kadjar zlevnil ve všech výbavových variantách, včetně základní i top verze. Více lze ušetřit i při využití financování.
31.7.2019 | více
 

Nejlevnější auta v Česku: Do čtvrt milionu se jich vejde 18 včetně fabie
Hledali jsme auta pro ty, kteří potřebují jen co nejlevnější vůz na cesty z bodu A do bodu B. Pod 200 tisíc korun jsou jen čtyři, do čtvrt milionu se jich ale vejde už 18. Včetně dvou škodovek.
28.7.2019 | více
 

Všechny články | Odebírat RSS kanál