Auta v porovnavači: žádné :: v poptávkovém formuláři: žádné
Vybermiauto.czAutodata › Novinky

Fantazii jsme popustili uzdu a vyzkoušeli novou Mazdu!

Komerční prezentace

Vloženo: 12.9.2017

Sportovní kabriolet, to nemusí být jen nabubřelý vůz, sloužící coby indikátor společenského statutu. Mazda již od roku 1989 předvádí, že bodovat lze i s veselým a rozverným autem pro dva a úspěšnost jejího přístupu potvrzují neoblomná čísla. Mazda MX-5 je totiž dlouhodobě nejprodávanějším roadsterem světa.

A tak se stalo, že Mazda MX-5 (nebo chcete-li Miata) dokráčela za dlouhá desetiletí až do svojí čtvrté generace, označované jako ND. Do testu jsem si dnes již legendární japonský roadster zapůjčil od společnosti Car Star Praha a to rovnou ve výkonnější, dvoulitrové specifikaci.

První shledání s malou otevřenou Mazdou může být pro někoho možná až lehce šokující. To auto je snad ještě menší, než jste si mysleli. Jenže každý milimetr využili japonští inženýři naprosto naplno a nejlépe je jejich snaha vidět v kabině. Při svých 184 centimetrech zde nemám místa nazbyt, ale zároveň tu mám tolik prostoru, kolik bych jen mohl potřebovat. Nízký posed na tuhé sportovní sedačce je u japonských sporťáků již tradice, ale moji pozornost upoutala střecha. Synchronizované bzučení skládající střechu tam a zase zpátky zde nečekejte. Vše probíhá pěkně postaru, tedy ručně, a u roadsteru této velikosti se jedná o ideální způsob ovládání. Vzhledem k rozměrům auta mám střechu hned za sebou a její nasazení nebo sundání zabere po chvíli cviku jen pár sekund. Co víc si přát?

Zarytí fanoušci sportovních aut jásají, protože pohonné ústrojí Miaty zůstává věrné klasice, a to ve všech ohledech. Vpředu umístěný čtyřválcový dvoulitr je plněn atmosféricky a maximum svého točivého momentu – tedy rovných 200 Nm – předvede v takřka skandálních 4 600 otáčkách. Výkon 160 koní se sice nemusí zdát nijak významný, jenže mějme na paměti, že hýbe s malým roadsterem, jehož provozní hmotnost se zastavila na hodnotě 1 137 kilogramů.

Přidejme si do této rovnice ještě šestistupňovou manuální převodovku s krátce poskládanými rychlostmi a pohon zadních kol s mechanickým samosvorným diferenciálem a je jasno. Tohle auto je přesně takové, jaké ho nadšenci žádají.

Stačí i relativně málo otáček, aby japonský sporťák důstojně zrychloval. Střední spektrum je ovšem teprve začátek, protože to nejlepší ze sebe motor vydá s dosažením 4 500 otáček za minutu. S každou další stovkou otáček nabírá motor na síle i na chuti a já na patřičně velkém otáčkoměru sleduji nadšeně jeho postup. Ještě za hranicí šesti tisíc za minutu nejeví agregát známky vadnutí a utnutí plynu na hranici červeného pole přijde rázně a nečekaně, jako by motor neměl dost.

V téhle mechanické symfonii hraje svůj part i převodovka. Malá kulatá hlavice skáče mezi jednotlivými rychlostmi s dokonalou přesností, po krátkých drahách, přesto však s neobtěžujícím, jemným odporem. Z každého přeřazení se stává radost, a ještě větší rajc vyvolá každé podřazení. Citlivého plynu se stačí pouze dotknout, abych již po několika málo společných kilometrech vykouzlil dokonale přesný meziplyn.

A samozřejmě nikde nezní meziplyny lépe než v zakroucených okreskách, kde se Miata cítí jako ryba ve vodě. Posledním dílem oné mechanické symfonie je totiž podvozek. Tuhá karoserie a nízké těžiště spolupracují s tak akorát tuhým zavěšením, díky kterému se z Mazdy stává obdivuhodně obratný vůz. Strmému řízení stačí i minimální impulz, aby MX-5 hbitě měnila směry a nedávala přitom najevo ani trochu nervozity.

Zkrátka esence okreskového ježdění. Mazda není nijak zastrašující, není přehnaně rychlá a není dokonce ani nepohodlná. Je zkrátka tím ideálním autem, které vytáhnete v neděli na klikatící se silnici a je jen na vás, zda využijete její potenciál ke svižnému svezení, či zda se necháte ukolébat otevřeným nebem nad hlavou a budete se kochat jako doktor Skružný. Tak či tak nám Mazda MX-5 připomene, co je tak návykového na řízení sporťáků. Není to rychlost a není to strach v každé zatáčce. Je to radost, kterou Miata rozdává na všechny strany plnými hrstmi. A jestli vám slova nestačí, mrkněte na video elegantního driftu a pochopíte.

Za zapůjčení vozu bych rád poděkoval společnosti Car Star Praha v Dolních Počernicích. Právě u nich si můžete Miatu vyzkoušet a třeba se zamilujete. Jako já.

Autor: Dominik Valášek

blog comments powered by Disqus

Seriál z autoservisu, díl II.: Jak je to se zárukou, pokud auto opravíte v neznačkovém servisu?
Záruční opravu vám musí automobilka uznat i v případě, že jste ji nechali provést v neautorizovaném servisu. Může se ale stát, že garanční technik poté řekne, že oprava ovlivnila funkčnost jiných dílů ve voze a o záruku můžete přijít.
22.5.2018 | více
 

Řídili jsme nový Volkswagen Touareg. Obr z Bratislavy nemá skoro žádné chyby
Velké SUV ve své třetí generaci neschová záměr uspět hlavně na čínském trhu. Jenže jeho jízdní vlastnosti, výbava, ale i praktičnost jej řadí mezi nejlepší vozy, které si v současnosti na trhu můžete pořídit. Kdo si počká, vybere si později z větší nabídky motorů. To vše a další informace, které jsme posbírali během prvních jízd s novým Volkswagenem Touareg najdete v následující přehledné grafice.
21.5.2018 | více
 

Harry s Meghan se po svatbě odvezli v elektrické verzi legendárního Jaguaru E-Type
Automobilka Jaguar zapůjčila na svatbu prince Harryho a Meghan Markleové nádherný Jaguar E-Type, který byl přestavěn na elektrický pohon.
21.5.2018 | více
 

Dostihy a sázky se zrychlí. Po 34 letech vychází nová verze známé deskové hry
Výrobce hru nabízí za 699 korun, o sto korun dráže než její starší sestru. Dohrát půjde za poloviční čas.
21.5.2018 | více
 

Seriál z autoservisu, díl I.: Co vám hrozí, když nebudete kontrolovat funkci klimatizace?
Pečovat o klimatizaci v autě se vyplácí. V opačném případě totiž hrozí nejen to, že posádka onemocní, ale také poškození systému, jehož oprava stojí tisíce korun. Poradíme vám, jak problémům předcházet.
21.5.2018 | více
 

Všechny články | Odebírat RSS kanál