Auta v porovnavači: žádné :: v poptávkovém formuláři: žádné
Vybermiauto.czAutodata › Novinky

Fantazii jsme popustili uzdu a vyzkoušeli novou Mazdu!

Komerční prezentace

Vloženo: 12.9.2017

Sportovní kabriolet, to nemusí být jen nabubřelý vůz, sloužící coby indikátor společenského statutu. Mazda již od roku 1989 předvádí, že bodovat lze i s veselým a rozverným autem pro dva a úspěšnost jejího přístupu potvrzují neoblomná čísla. Mazda MX-5 je totiž dlouhodobě nejprodávanějším roadsterem světa.

A tak se stalo, že Mazda MX-5 (nebo chcete-li Miata) dokráčela za dlouhá desetiletí až do svojí čtvrté generace, označované jako ND. Do testu jsem si dnes již legendární japonský roadster zapůjčil od společnosti Car Star Praha a to rovnou ve výkonnější, dvoulitrové specifikaci.

První shledání s malou otevřenou Mazdou může být pro někoho možná až lehce šokující. To auto je snad ještě menší, než jste si mysleli. Jenže každý milimetr využili japonští inženýři naprosto naplno a nejlépe je jejich snaha vidět v kabině. Při svých 184 centimetrech zde nemám místa nazbyt, ale zároveň tu mám tolik prostoru, kolik bych jen mohl potřebovat. Nízký posed na tuhé sportovní sedačce je u japonských sporťáků již tradice, ale moji pozornost upoutala střecha. Synchronizované bzučení skládající střechu tam a zase zpátky zde nečekejte. Vše probíhá pěkně postaru, tedy ručně, a u roadsteru této velikosti se jedná o ideální způsob ovládání. Vzhledem k rozměrům auta mám střechu hned za sebou a její nasazení nebo sundání zabere po chvíli cviku jen pár sekund. Co víc si přát?

Zarytí fanoušci sportovních aut jásají, protože pohonné ústrojí Miaty zůstává věrné klasice, a to ve všech ohledech. Vpředu umístěný čtyřválcový dvoulitr je plněn atmosféricky a maximum svého točivého momentu – tedy rovných 200 Nm – předvede v takřka skandálních 4 600 otáčkách. Výkon 160 koní se sice nemusí zdát nijak významný, jenže mějme na paměti, že hýbe s malým roadsterem, jehož provozní hmotnost se zastavila na hodnotě 1 137 kilogramů.

Přidejme si do této rovnice ještě šestistupňovou manuální převodovku s krátce poskládanými rychlostmi a pohon zadních kol s mechanickým samosvorným diferenciálem a je jasno. Tohle auto je přesně takové, jaké ho nadšenci žádají.

Stačí i relativně málo otáček, aby japonský sporťák důstojně zrychloval. Střední spektrum je ovšem teprve začátek, protože to nejlepší ze sebe motor vydá s dosažením 4 500 otáček za minutu. S každou další stovkou otáček nabírá motor na síle i na chuti a já na patřičně velkém otáčkoměru sleduji nadšeně jeho postup. Ještě za hranicí šesti tisíc za minutu nejeví agregát známky vadnutí a utnutí plynu na hranici červeného pole přijde rázně a nečekaně, jako by motor neměl dost.

V téhle mechanické symfonii hraje svůj part i převodovka. Malá kulatá hlavice skáče mezi jednotlivými rychlostmi s dokonalou přesností, po krátkých drahách, přesto však s neobtěžujícím, jemným odporem. Z každého přeřazení se stává radost, a ještě větší rajc vyvolá každé podřazení. Citlivého plynu se stačí pouze dotknout, abych již po několika málo společných kilometrech vykouzlil dokonale přesný meziplyn.

A samozřejmě nikde nezní meziplyny lépe než v zakroucených okreskách, kde se Miata cítí jako ryba ve vodě. Posledním dílem oné mechanické symfonie je totiž podvozek. Tuhá karoserie a nízké těžiště spolupracují s tak akorát tuhým zavěšením, díky kterému se z Mazdy stává obdivuhodně obratný vůz. Strmému řízení stačí i minimální impulz, aby MX-5 hbitě měnila směry a nedávala přitom najevo ani trochu nervozity.

Zkrátka esence okreskového ježdění. Mazda není nijak zastrašující, není přehnaně rychlá a není dokonce ani nepohodlná. Je zkrátka tím ideálním autem, které vytáhnete v neděli na klikatící se silnici a je jen na vás, zda využijete její potenciál ke svižnému svezení, či zda se necháte ukolébat otevřeným nebem nad hlavou a budete se kochat jako doktor Skružný. Tak či tak nám Mazda MX-5 připomene, co je tak návykového na řízení sporťáků. Není to rychlost a není to strach v každé zatáčce. Je to radost, kterou Miata rozdává na všechny strany plnými hrstmi. A jestli vám slova nestačí, mrkněte na video elegantního driftu a pochopíte.

Za zapůjčení vozu bych rád poděkoval společnosti Car Star Praha v Dolních Počernicích. Právě u nich si můžete Miatu vyzkoušet a třeba se zamilujete. Jako já.

Autor: Dominik Valášek

blog comments powered by Disqus

Nabídka Karoqu se rozšířila na šestnáct variant, základní výbava Active mezi nimi není
Škoda spustila v červenci předprodej nástupce modelu Yeti. Stále platí, že automobil se na trh dostane až 18. října, ale již nyní se nabídka rozšiřuje o další motorizace. Jde zejména o nový motor 1.5 TSI a alternativní verze se slabšími motory 1.0 TSI a 1.6 TDI se samočinnými převodovkami DSG.
20.9.2017 | více
 

Nový Opel Grandland X je levnější sourozenec Peugeotu 3008. Stojí od 479 900 korun
Opel zveřejnil ceník svého nového kompaktního SUV Grandland X. Prodává se od 479 900 korun. Pikantní je, že technicky shodný Peugeot 3008, který už na trhu působí několik měsíců, stojí minimálně 560 tisíc korun.
19.9.2017 | více
 

Toyota RAV4 podražila. Pod 600 tisíc korun už ji nekoupíte
Čtvrtá generace japonského SUV zdražila o 10 tisíc korun. To znamená, že základní model ve výbavě Live s turbodieselem 2.0 D-4D a pohonem předních kol již stojí 609 900 korun. Nejlevnější čtyřkolka je o 90 tisíc korun dražší.
18.9.2017 | více
 

Deset nejlevnějších malých pětidveřových hatchbacků, aut velikosti Škody Fabia
Dacia Sandero se dá pořídit už od 174 900 korun. Následuje obrovská mezera zvoucí 55 tisíc, a teprve poté druhý nejlevnější pětidveřový malý hatchback - Citroën C3. Deset nejlevnějších aut se vejde do necelých 270 tisíc korun.
17.9.2017 | více
 

Renault Clio: zlevnění přeplňovaných benzinových motorů a zimní gumy zdarma
Clio patří mezi nejpopulárnější malé vozy a spolu s Hyundai i20 od Dacií Sandero stíhá v prodejích suverénní mladoboleslavské duo Fabia-Rapid. Nyní u Renaultu přicházejí se slevou 10 tisíc korun na motory TCe a nabízejí při využití financování zimní pneumatiky zdarma.
16.9.2017 | více
 

Všechny články | Odebírat RSS kanál