Aktualizováno: 8.2.2018

Test Volva XC60

  • Sexy faktor: 5
  • Rodinný faktor: 3
  • Byznys faktor: 3
  • Fun faktor: 1
  • Offroad faktor: 2
  • Ženský faktor: 3

Motory, řazení, řízení, brzdy

Všechny motory, která má Volvo XC60 pod kapotou, jsou přeplňované čtyřválce. To je mezi prémiovými SUV opravdu výjimka, konkurence v podobě luxusních německých značek samozřejmě také nabízí podobné jednotky, ale najdete u ní i šestiválce, jak vznětové tak benzinové. To by mohla být pro Volvo menší nevýhoda.

Snaží se ji zahladit alespoň tím, že jsou všechny jednotky přeplňované a tudíž dosahují i vysokého výkonu, který je v některých případech se šestiválci srovnatelný. Benzin zastupují motory T5 a T6 AWD, tedy s pohonem všech kol a výkony 187 nebo 236 kW.

Dieselů je více, tedy D3 (140 kW), D4 (také 140 kW) a D5 (173 kW). Kromě základního motoru mají všechny také pohon všech kol, D3 je předokolka očividně zaměřená na co nejnižší spotřebu. Proto také jako jediná má manuální šestistupňovou převodovku. Ostatní jednotky jsou vybavené vždy automatickou převodovkou Geartronic s osmi stupni.

V nabídce je i plug-in hybrid T8 Twin Engine s automatem Geartronic, pohonem všech kol (spalovací motor pohání přední, elektromotor zadní kola).

V květnu 2017 nebyly všechny motory k dispozici, jejich nabídka nabíhá postupně. Ceníky jsou ale už pro všechny verze.

T5 AWD Geartronic

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

T5 Geartronic

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

T6 AWD Geartronic

T6 znamená pro Volvo čtyřválec, změny v označení motorizací už u Volva proběhly před několika lety, a tak nás toto lehce zmatečné označení nepřekvapuje, i když se nám stále nezdá příliš intuitivní.

Jde ale o benzinový dvoulitr, který ale vygeneruje výkon 228 kW a točivý moment 400 Nm. To jsou na papíře opravdu zajímavá čísla. Váží ale 1,9 tuny a výkon distribuuje na všechna kola, a tak pocitově asfalt netrhá. Je to ale slušně svižné SUV, jeho výkon se hodí především v dálničních stoupáních a při předjíždění, obecně je to příjemné auto na svižné cestování. Zejména proto, že ve verzi R-Design, ve které jsme T6 AWD testovali, má tvrdší podvozek. Ačkoli XC60 není vyloženě sportovní auto, kombinace této motorizace a výbavy se k sobě skutečně hodí, je to zkrátka svižné SUV, které ale se svým severským charakterem zůstává stále lehce nad věcí. Možná je to až zbytečný luxus, dopřát si tuto verzi, ale celkově je opravdu povedená.

Není to auto pro člověka, který vyhledává sportovní SUV, ale vůz pro ty, co milují Volvo, líbí se jim XC60, ale chtějí něco navíc, nečím drobným se odlišit. I za tu cenu, že spotřebuje v průměru kolem 10 l/100 km.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

D3

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

D4 AWD Geartronic

Tuto papírově nepříliš "nabušenou" verzi jsme testovali po optimalizaci Polestar, která zvyšuje výkon i točivý moment. A neměli jsme důvod stěžovat si na nedostatek dynamiky. Snad jen v úplně nejnižších otáčkách není motor moc přesvědčivý, ale přibližně od 1700/min přichází pěkný, a přitom plynulý zátah. Líbil se nám i zvukový projev čtyřválcového naftového motoru. Trochu ukřičený byl pouze po studeném startu. Velice rychle se ale zahřál a ztišil.

Spolupráce s osmistupňovým automatem funguje bezvadně. Dlouhá osmička by měla výrazně snižovat spotřebu při jízdách ustálenou rychlostí, což se také dělo. Při 90 km/h motor točí pouze kolem 1400 otáček  a spotřeba se pohybuje kolem pěti litrů, tedy pod laboratorní hodnotou udávanou výrobcem. Na dálnici při 130 km/h se konzumace zvyšuje na 2300/min. V zimních podmínkách se syrovým autem jsme nejčastěji jezdili s průměrnou spotřebou kolem sedmi litrů nafty na sto kilometrů.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

D4 AWD

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

D4

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

D4 Geartronic

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

D5 AWD Geartronic

Pod tímto označením se ještě v minulé generaci schovával slavný naftový pětiválec. Teď už mají všechny motory o jeden méně. Zato jsou ale silněji přeplňované. Tato jednotka disponuje hned dvojicí turbodmychadel se sekvenčním nástupem, takže si u ni nemůžete stěžovat na starou známou „turbodíru“. Motor zabírá silně a lineárně, čímž dokáže XC60 slušně rozhýbat. Akcelerace z nuly na 100 km/h za 7,2 sekundy je dobrá vizitka. Motor má výkon 173 kW.

Hodně chvály zaslouží také za svůj zvukový projev. Kdo pamatuje pětiválce Volva ví, že uměly znít příjemně dunivě. Naopak čtyřválce klapaly klasickým zvukem. Novinka je sice slyšet zvenčí a nedokáže tak zamlčet svou existenci, ale uvnitř je vše jinak. Sametový chod jsme opravdu nečekali, ale byl tu. Motor je víc slyšet jen při prudké akceleraci ve vyšších otáčkách.

Za klidem stojí i povedená osmistupňová automatická převodovka Geartronic, která je jedinou možností k tomuto motoru. Nechává totiž jednotku převalovat v nízkých číslech. Při 90 km/h točí na nejvyšší stupeň jen 1500 otáček za minutu, při 130 km/h je to pak 2100 ot/min.

To se jistě při delším používání projeví na spotřebě. Tabulkově slibuje v kombinaci 5,5 litru nafty na 100 km. My jsme jezdili s vozem zatím krátce a spíš jen dynamicky. Na úseku dlouhém okolo 150 kilometrů jsme naměřili rovných 7,0 litru nafty na 100 km.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

T8 Twin Engine AWD Geartronic

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Řazení

Test Volva XC60 Zatím jsem zkoušel jen osmistupňovou automatickou převodovkou Geartronic. Tu musím pochválit za velmi hladkou změnu stupňů. Bohužel v testovaném voze nebyly příplatkové páčky pod volantem k manuálnímu řazení, které bych ocenil pro svižnější svezení. V kombinaci s dieselem se mi také zdálo, že ve sportovním režimu vytáčí motor zbytečně vysoko, ale to je jen detail. Celkově jde o výborné soustrojí.

To potvrdily i zkušenosti kolegy Ondřeje, který osmistupňový automat zkoušel v kombinaci se slabším naftovým motorem D4. Dokonce tvrdil, že se kvalita řazení rovná podobné převodovce u BMW, která je považována za nejlepší.

Řízení

Řízení je poměrně přímé, ale postrádá jakoukoliv zpětnou vazbu. Nepomůže ani sportovní režim, kdy posilovač akorát jen ztuhne, ale na komunikativnosti se nic neměnní. Virtuální pocit, kdy není jasné, co se děje pod předními koly je ale pro standardní cestování zcela vyhovující. Ocení ho i ženy, které se v volantem určitě prát nechtějí.

Kolega Ondřej pro změnu kroutil hlavou nad velmi lehkým řízením při pomalých rychlostech. To ocení zejména ženy třeba při parkování. Po zrychlení sice řízení progresivně tuhne, ale není plynulé. 

Podvozek

Podvozek patří k nejmodernějším na trhu a zaujme zajímavým řešením. Vpředu má lichoběžníkové zavěšení kol, vzadu ale příčnou listovou pružinu z kompozitního materiálu. Naše dojmy z jízdy byly ovlivněné tím, že jsme mohli vyzkoušet jen model vybavený systémem vzduchového odpružení všech čtyř kol, který se k vozu dodává za příplatek. Test navíc probíhal na španělských silnicích spíše lepší kvality.

Volvo se předvedlo jako maximálně komfortní SUV. Dobře vyžehlilo i větší nerovnosti a nedočkali jsme se ani rázů od přední nápravy, jak se někdy na příčných „hupech“ u auta se vzduchovými tlumiči stává.

Tuhost tlumičů není nastavitelná samostatně, ale řidič si ji vybírá spolu s jízdními režimy. Pokud zvolí komfort, auto citelně změkne. U sportu naopak ztuhne a sníží se světlá výška. I tak je ale zaměření Volva XC60 jasné. Láká hlavně ke klidnější jízdě. I když se do zatáček naklání jen symbolicky, přesto je podvozek pořád měkký na to, aby mohl předvést ostřejší svezení v zatáčkách. O to ale vývojářům XC60 určitě nešlo.

Pohon všech kol najdeme u všech motorizací vyjma jediné. Je řešen mezinápravovou spojkou typu Haldex, takže většinu síly posílá standardně na přední kola. Pakliže je ale zjištěn prokluz, dokáže popohnat záď. Jde o klasický systém. Zajímavější řešení byste našli u Audi Q5, která využívá speciální systém pohonu všech kol se schopností předvídat, kdy bude potřeba jaký poměr točivého momentu. Dělá to třeba podle toho, jak řidič hýbe s volantem a šlape na pedály.

Čtyřkolka je ale u XC60 hlavně „pro forma“. Hodit se bude ve Švédsku i ve Švýcarsku, české podnebí ji nedá moc vyzkoušet. A i když se nabízí i režim off-road, kdy vzduchový podvozek auto lehce přizvedne a spojka více přerozdělí točivý moment, stále se dá hádat, že mimo asfalt se majitel vydá maximálně na polní cesty. Revírem Volva XC60 je přece jen hlavně město a dálnice. Tam mu to ale jde a ukazuje se, že je to povedené auto na dlouhé cestování.

Kolega Ondřej zkoušel Volvo XC60 s klasickým podvozkem, který mu připadal jako velmi dobrý kompromis mezi pohodlím a příjemnou agilitou v zatáčkách. S testovaným Volvem XC60 D4 AWD ho bavila i svižná jízda na okreskách a podle něj patřilo v testované specifikaci v rámci středně velkých SUV k tém sportovnějším. Při porovnání se sourozencem XC60, ale i mnohými konkurenty z řad luxusních SUV, byla "šedesátka" mnohem méně těžkopádná a kymácivá.

Test Volva XC60 Do těžšího terénu ale auto rozhodně nepatří, ani v tom lehčím nebylo právě přesvědčivé.

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus