Aktualizováno: 29.12.2015

Test Volkswagenu Polo GTI DSG

  • Sexy faktor: 4
  • Rodinný faktor: 1
  • Byznys faktor: 0
  • Fun faktor: 5
  • Offroad faktor: 0
  • Ženský faktor: 3
 

 
Modernizovaný malý hot hatch přišel se zásadní novinkou. Pod kapotou se mu usídlila přeplňovaná benzinová osmnáctistovka. Na přední kola posílá výkon 192 koní. Přidá-li se k tomu bleskový automat DSG a elektronická uzávěra diferenciálu XDS, můžeme se těšit na velkou porci zábavy.

Test Volkswagenu Polo GTI DSG Základní lákadla Volkswagenu Polo GTI zůstávají i po faceliftu stejná. Jako třeba nápadná maska chladiče s voštinovou mřížkou a červeným pruhem nebo velká 17" kola a několik nápisů GTI na bocích jsou signálem nejsilnější verze. Zároveň ale auto působí i lehce roztomile a z jeho vzhledu by se dalo usoudit, že největší radost udělá třeba jako dárek za úspěšnou maturitu. Musela by být ale opravdu s vyznamenáním, protože víc než půl milionu korun za auto pro teenagera jen tak nějaký rodič neutratí.

Test Volkswagenu Polo GTI DSG Bezprecedentní výbavou jsou LED světlomety pro denní i běžné svícení. Připlácí se za ně 21 100 korun a mají zajímavý sci-fi design. Během jízdy v noci jsme ale nezaznamenali, že by byly výrazně lepší než klasické řešení.

V kabině se budou jako doma cítit hlavně ti, kteří už nějaký model GTI řídili. I Polo totiž na čalounění sedadel opakuje historický kostkovaný motiv. Velmi se povedl sportovní volant potažený kůží a obšitý červenou nití. Má tři ramena a sadu tlačítek pro ovládání palubního počítače a multimediálního systému. Ten je samozřejmě dotykový a vybavený navigací. Za ni se připlácí rozumných 17 300 korun. Modernizace přinesla i další zajímavosti.

U auta, které svou velikostí nepřekročí čtyři metry, je nutné z hlediska prostornosti očekávat určité kompromisy. To se projevuje zejména na zadních sedadlech, která jsou pro lidi s vyššími postavami prakticky zapovězená. Problém je před koleny i nad hlavou. Na druhou stranu u tohoto typu vozu se počítá s tím, že k plnému vytížení bude docházet jen málokdy.

Verze GTI má na rozdíl od běžných modelů Polo ještě jeden drobný nedostatek. Tím je přesunutí baterie z přední části vozu dozadu pod zavazadlový prostor. Kufr proto přišel o 76 litrů a nabízí jen 204 litrů v základním objemu. Poslouží proto hlavně jako "nákupní taška" a maximálně druhé auto do rodiny.

Hlavní změna se při omlazení Pola GTI odehrála pod přední kapotou. Tam původní jednačtyřku nahradil větší motor, konkrétně přeplňovaný 1.8 TSI. Nabízí vysoký výkon 192 koní. Pokud porovnáme nové Polo GTI s konkurencí, tak zjistíme, že disponuje průměrným výkonem. Například Ford Fiesta ST, také velmi povedený malý hot-hatch, má sílu 182 koní, což je o 10 méně. Takový Peugeot 208 GTi má chytře i 208 koní a mezi špičku patří nadupaný Renault Clio Trophy s výkonem 220 koní.

Pro zastánce klasické řidičské školy je dobrou zprávou, že jej lze spojit i s manuální šestistupňovou převodovkou. Do testu ale auto dorazilo se sedmistupňovým dvojspojkovým automatem DSG, kvůli kterému bylo nutné uměle snížit točivý moment motoru z 320 na 250 Nm (s vyšším by nezvládl pracovat). To ale naštěstí nemá velký vliv na dynamiku.

Test Volkswagenu Polo GTI DSG Automat totiž při zrychlování sází jednotlivé převodové stupně rychleji, než by to dokázal člověk. Polo tak dokáže vystartovat z nuly na 100 km/h za 6,7 sekundy, což sice na papíře nepůsobí jako omračující údaj, na palubě malého městského vozu jde ale o nevšední zážitek.

Zejména po stisknutí tlačítka Sport, které velmi zrychlí reakce motoru na plynový pedál, přepne automat do sportovního režimu, nakáže řízení ztuhnout a v případě příplatku 5700 korun přitvrdí i nastavitelné tlumiče. Už tak snížený podvozek (-15 mm oproti běžnému Polu) ještě lépe přidrží auto v zatáčce. Aby byl zážitek co nejzajímavější, přidá se ještě takzvaný Soundaktor, tedy systém, který do reproduktorů "vhání" zvuk motoru a zesiluje ho. Ze začátku se může zdát trochu umělý. Při akceleraci na rovince si zase lze hrát s manuálním řazením automatu. Ten ve sportovním režimu doplňuje změnu rychlostí znatelným zabručením do výfuku, což naopak zní pěkně.

Polo GTI si ale rozhodně na závodníka jenom nehraje. Ono jím opravdu umí být. O lepší přenos síly přes přední nápravu na asfalt se stará elektronická uzávěra diferenciálu XDS. Ta umožňuje zákruty projíždět více pod plynem, zároveň ale motoru nedovoluje, aby při akceleraci tahal za volant. Tlačítkem lze navíc přepnout stabilizaci do sportovního módu, ve kterém nechá řidiče, aby to tu a tam s posíláním síly na kola přehnal. XDS pak může vší silou bojovat proti nedotáčivosti a v závěru vykouzlí dramatický průjezd zatáčkou. To jsou přesně ty chvíle, kdy Polo GTI způsobuje svému majiteli radost.

Je pravda, že podvozek je o poznání tužší než u běžného Pola, a tak by nemusel vyhovovat každému. V kombinaci s nižší světlou výškou a velkými disky kol je totiž potřeba dávat pozor v městském provozu, ať už jde o výmoly, chybějící kočičí hlavy nebo vysoké obrubníky, u kterých Polo přijde velmi rychle k nějaké oděrce. Nic ale nebrání využívat i tohle auto ke každodenním cestám.

Možná se pak může stát i model s písmeny GTI oblíbeným společníkem. V běžném režimu je totiž reakce na plyn vlažná, a tak se není potřeba bát poskakování v koloně či velké spotřeby. Ta se dá udržet v přípustných mezích. Samozřejmě že pro řádění na okreskách je nutné natankovat okolo 11 litrů Naturalu 95 na 100 kilometrů, ve městě se ovšem klidně vejde do devíti. Běžné cestování pak může znamenat hodnoty pod osm litrů.

Na delší cesty je dobré počítat s tím, že nádrž s kapacitou 45 litrů zmizí rychle. Zejména pokud se necháte unést mladickým zápalem pro rychlou jízdu, který Polo GTI dokáže vyvolat i u starších řidičů.

Volkswagen Polo GTI 5dv. - pohled ¾ zepředu dopravaVolkswagen Polo GTI 5dv. - pohled bok dopravaVolkswagen Polo GTI 5dv. - pohled záď čistáVolkswagen Polo GTI 5dv. - pohled ¾ zezadu dolevaVolkswagen Polo GTI 5dv. - pohled příď čistá

 

Řidičova zóna

Volkswagen Polo GTI 5dv. - pohled sedadla přední Volkswagen Polo GTI 5dv. - pohled sedadla zadní Volkswagen Polo GTI 5dv. - pohled kufr základní Volkswagen Polo GTI 5dv. - pohled kufr maximální

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus