Aktualizováno: 11.5.2017

Test modernizovaného Rapidu Spaceback

  • Sexy faktor: 4
  • Rodinný faktor: 2
  • Byznys faktor: 2
  • Fun faktor: 2
  • Offroad faktor: 1
  • Ženský faktor: 3
Testované motory: 1.0 TSI/70 kW

Motory, řazení, řízení, brzdy

Rapid si prodělal během své existence modelovou revoluci už před faceliftem v roce 2017. S největšími změnami přišel modelový rok 2016. Minulostí se stal tříválcový benzinový motor bez turba 1.2/55 kW, tedy bývalá základní pohonná jednotka. Ta z nabídky vypadla a zůstály pouze čtyřválce dopované turbodmychadlem. S faceliftem 2017 vypadl motor 1.2 TSI, který byl nahrazen tříválcem 1.0 TSI ve dvou výkonových variantách (70 a 81 kW).

U naftových verzí v roce 2016 místo čtyřválce 1.6 TDI/66 kW přijel tříválec 1.4 TDI se stejným výkonem známý z Fabie.

Nejlevnější verzi rapidu tedy pohání motor 1.0 TSI, který v základní výkonové verzi disponuje výkonem 70 kW, jede maximálně 184 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h je podle tabulek 11 sekund. Tento motor je možné spárovat se sedmistupňovou dvouspojkovou převodvokou.

Silnější verze litrového tříválce je naopak k dispozici pouze s manuálem, i když ten má o jeden stupeň v převodovce více.

V nabídce benzinových motorizací figuruje jestě 1.4 TSI, které se dodává výhradně s automatickou převodovkou. 

V nabídce zůstal i naftový čtyřválec 1.6 TDI, který má maximální výkon 85 kW, tedy o 8 kW více než dřívější silnější varianta se 77 kW. Proti ní novinka sprintuje z 0 na 100 km/h o 0,6 s rychleji (za rovných deset vteřin) a žere o 0,3 l méně (4,1 l). Dělá z Rapidu nadprůměrně úsporné i svižné auto.

Všechny motory splňují emisní normu Euro 6.

1.0 TSI/70 kW

Základní motor zde nezaujímá pouze pozici nutného zla, tedy pohonné jednotky, která má lákat na nejnižžší cenu, ale život s ní by byl za trest. Má svá specifika, nelze od ní čekat zázraky, ale nedělá Škodě ostudu. Je znát, že pod hranicí zhruba 1800 otáček malý motor s turbem nemá moc co nabídnout, ale pak výkon stoupá vcelku lineárně. Motor potěší i rozumnou kultivovaností, nedá se říci, že by nebyl slyšet, ale také to není příliš obtěžující hluk. Výkonově dostačuje, pokud se jezdí hlavně po městě anebo s poloprázdným autem, jak by si poradil v kopci a pětičlennou posádkou ale zatím neumíme říci. Ve vyšších otáčkách ale předvádí i vcelku rozumné zrychlení, tedy samozřejmě s ohledem na své parametry. 

Při 90 km/h točí přesně 2000 otáček a při 130 km/h o rovnou tisícovku více. Spotřeba se s ohledem na první test, který nebyl delší než pár desítek kilometrů, nedá hodnotit relevantně, ale palubní počítač po ní ukázal hodnotu 7,9 l/100 km. 

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.0 TSI/81 kW

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.0 TSI/81 kW DSG

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Řazení

Stejně jako u drtivé většiny škodovek nám přišlo v pořádku, řadicí páka se v kulise pohybuje hladce a čistě a dráhy jsou přesně vymezené.

Test modernizovaného Rapidu Spaceback Pětistupňová manuální převodovka u benzinové varianty 1.0 TSI/70 kW má rozumně nastavený první a druhý stupeň, pak je znát menší skok mezi dvojkou a trojkou, a to především při podřazování. Přechod přes středovou polohu sice znamená drobné zadrhnutí, ale nejde o nic, co by nějak zásadně komplikovalo hladkost a přesnost procesu. 

Řízení

K řízení nemáme připomínek. Posilovač má plynulý a přirozený odpor, fungoval dobře při parkování. V tomto směru se Rapid Spaceback chová zkrátka stejně jako kterákoli jiná rodinná Škodovka.

Brzdy

 

Podvozek

V porovnání s dlouhým rapidem mi Spaceback připadal čipernější v zatáčkách, ale zároveň trochu překvapivě i pohodlnější při přejíždění většiny nerovností a hlavně dospělejší a stabilnější na dálnici při vyšších rychlostech.

Nabízí vyvážený mix komfortu, solidních schopností v zatáčkách a jistoty. V žádné z oblastí sice nevyniká a i celkově se najdou mezi hatchbacky nižší střední třídy z hlediska jízdních vlastností možná i lepší auta, ale také nezavdává žádný větší důvod ke kritice a existuje spousta horších soupeřů. Jde zkrátka o hatchback, se kterým se příjemně jezdí.

Lepší pocit jsem měl já i kolega v zatáčkách z benzinových než z naftových verzí. Za prvé to bylo kvůli citlivějšímu řízení a za druhé zatáčely o něco ochotněji, takže stabilizační systém u nich zasahoval méně často. 

Rapid Spaceback se zkrátka v zatáčkách příliš nenaklání, chování podvozku mi připadalo čitelné, držení stopy průměrné.

Většinu nerovností zvládaly tlumiče se ctí. Na těch zákeřnějších typu propadlých kanálů nebo zpomalovacích prahů se neozývaly tak hlasité rány jako u liftbacku, i když úplně tiché to také nebylo.

Největší pokrok v porovnání s liftbackem jsme zaznamenali na dálnici, kde se Spaceback chová klidněji a odpustil si náznaky plavání. Celkově se jízdní vlastnosti Rapidu Spaceback nacházejí někde na půli cesty mezi Škodou Fabia druhé generace a VW Golf.

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus