Aktualizováno: 15.4.2017

Test Škody Octavia Scout 2017

  • Sexy faktor: 4
  • Rodinný faktor: 3
  • Byznys faktor: 3
  • Fun faktor: 2
  • Offroad faktor: 3
  • Ženský faktor: 1

Motory, řazení, řízení, brzdy

Pod kapotu Škody Octavia Scout lze vybírat ze dvou naftových motorů a jednoho benzinového. Pohánějí všechna čtyři kola.

Základ tvoří turbodiesel 2.0 TDI s maximálním výkonem 110 kW a manuální šestistupňovou převodovkou. Proti předchozí generaci s motorem 2.0 TDI/103 kW zrychluje z místa na stovku o vteřinu rychleji (9,1 s) a spotřebuje o 0,8 l nafty méně (5,1 l, od roku 2016 dokonce jen 4,8 l a po faceliftu v roce 2017 rovných pět litrů).

Od roku 2017 se k tomu to motoru nabízí i nová sedmistupňová automatická převodovka DSG, která se ale české zastoupení rozhodlo kvůli její vysoké ceně neprodávat na českém trhu.

Výkonnější verze 2.0 TDI/135 kW je spřažená výhradně se šestistupňovým automatem DSG. Ta zvládá sprint z 0 na 100 km/h během 7,8 s, což z Octavie Scout dělá jeden z nejdynamičtějších naftový kombíků nižší střední třídy. Výrobce u tohoto motoru udává spotřebu 5,1 l nafty.

Benzin polyká turbomotor 1.8 TSI, který lze mít také pouze s automatem. Proti minulé generaci Octavie Scout se stejným motorem, který byl k dispozici s manuálním řazením, má vyšší maximální výkon o 14 kW, zrychlení z místa na 100 km/h lepší o 0,3 s (7,8 s) a spotřebu nižší o 0,9 l (6,9 l). V roce 2016 podle výrobce klesla jen na 6,6 l, po faceliftu v roce 2017 ji zvýšil na 6,8 l.

V rámci ostatních kombíků nižší střední třídy patří všechny Octavie Scout ke špičkově dynamickým a zároveň žravějším autům.

1.8 TSI DSG 4x4

Škoda, že benzinový Scout nemá na výběr i klasické řazení, jak tomu bylo u předchozí generace. Ne, že by šestistupňový automat řadil špatně, ale k tak výkonnému motoru mi manuální změny rychlostních stupňů prostě sedí víc a dala by se s ním lépe regulovat spotřeba. Ta ale ani s automatem nebyla špatná.

Jezdili jsme pod devět litrů s častým vytáčením motoru do nejvyšších otáček, výrobce udává necelých sedm litrů.

Nejvyšší šestý rychlostní stupeň je docela dlouhý. Při rychlosti 90 km/h s ním motor točí asi 1800 otáček a po sešlápnutí plynu se i s šestkou zafixovanou v manuálním módu řazení docela rozjíždí. Na rychlejší předjíždění to ale samozřejmě není. Při dálničních 130 km/h se otáčky vyšplhají přibližně na 2650 otáček a o motoru stále téměř není slyšet. Téměř dokonalá utlumenost chodu, měkkost, pružnost a plynulost zrychlení z něj dělají velmi příjemného společníka, což ale občas kazila trochu nelogickým řazením automatická převodovka.

Zkoušel jsem motor i v těžkém terénu, kde bych očekával, že diesel bude výrazně lepší, ale pružný benzinový turbomotor si i tady vedl velmi dobře.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

2.0 TDI/110 kW 4x4

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

2.0 TDI/135 kW DSG 4x4

Nejsilnější naftový motor, který lze mít výhradně se šestistupňovým automatem, mi už poněkolikáté u různých modelů připadal zvlášť ve vyšších otáčkách trochu hlasitější, což vyniklo zejména po přesednutí z benzinové verze, ale i ze slabšího provedení se 110 kW. Docela často se ozývá tradiční naftové klapání.

Díky záběru všech kol se auto s tímto motorem chlubí relativně rychlými odjezdy z místa, třeba na křižovatkách.

Zátah silnějšího naftového Scouta mi občas připadal snad až příliš brutální - zvlášť, když jsem pospával na místě spolujezdce. Za volantem jsem naopak nakopávání turba přivítal. Motor má chuť zrychlovat přibližně do 4500 otáček, pak rychle vadne.

Na trase zahrnující i speciální terénní polygon si auto řeklo přibližně o sedm litrů nafty, podle výrobce by mu při klidné jízdě mělo stačit až o dva litry méně, což mi nepřipadá úplně reálné.

Spotřebu ve městech snižoval bezchybně fungující stop-start systém vypínající motor po zastavení třeba na semaforech.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Řazení

Zatím jsem testoval pouze šestistupňový automat u benzinového a silnějšího naftového motoru, a pak nový sedmistupňový (od faceliftu v roce 2017), který se neprodává na českém trhu.

Test Škody Octavia Scout 2017 Přesvědčivější mě převodovka DSG připadala v kombinaci s nafťákem. Překvapivě se zdálo, že rychleji reaguje na pokyny plynem a její projev působil plynuleji i logičtěji. V porovnání s ostatními automaty patří koncernové DSG lehce nad průměr, kvalit například osmistupňového manuálního řazení u BMW ale zdaleka nedosahuje. Projevuje se to občasným váháním, někdy i zacukáním.

DSG u Scoutu nabízí manuální režim, ale řadit se dá pouze pákou sekvenčními pohyby vpřed a vzad. Tlačítka pod volantem nelze mít ani za příplatek.

Chování automatické převodovky se dá výrazně ovlivnit volbou jízdního profilu, který je standardní výbavou včetně speciálního módu pro jízdu v terénu "Offroad". V ekonomickém módu se snaží držet otáčky kolem 1500/min., ve sportovním naopak výrazně nad 2000/min. V režimu offtroad se snaží řadit co nejvíce hladce a plynule.

Škoda, že se Škoda rozhodla nenabízet na českém trhu novou sedmistupňovou převodovku spřaženou s motorem 2.0 TDI/110 kW. Její chování mi připadalo logičtější a plynulejší než u automatu šestistupňového. Sedmý rychlostní stupeň slouží jako úsporná rychloběžka pro jízdu po dálnicích.

Řízení

Opravdu veliká paráda a jedna z nejlepších stránek celého auta.

Řízení Škody Octavia Scout je strmé, což znamená, že k prudšímu zatočení kol netřeba volantem moc točit. Zároveň mi odpor posilovače připadal ve všech polohách příjemný a přirozený, řízení citlivé a přesné.

Ve sportovním režimu docela zásadně ztuhne. Možná až moc, občas jsem měl v zatáčkách pocit, že volant tlačím zbytečně velkou silou. Normální mód mi naprosto vyhovoval i pro svižnou jízdu.

Podvozek

Tady jsem proti Octavii Combi zpozoroval několik docela výrazných rozdílů.

Octavia Scout nenabízí v žádné variant ochuzenou zadní nápravu, vždy dostanete vyspělou víceprvkovou. Ta prokazovala i na hrbolatých úsecích v zatáčkách projížděných pod plynem parádní elasticitu a přilnavost k povrchu.

Scout mi ale připadal výrazně měkčí a tudíž komfortnější, ale také těžkopádnější a neohrabanější než klasický kombík - a to i s pohonem všech kol. Za prvé to může mít na svědomí vyšší těžiště Scouta, za druhé u něj nelze dostat ani za příplatek nastavování tuhosti tlumičů, které se od roku 2017 nabízí pro běžný kombík. Tento prvek výbavy totiž u Octavie nelze kombinovat s paketem pro špatné cesty, který Scout obsahuje ve standardu.

Scout tedy nezatáčí tak do oblouků tak samozřejmě a lehce jako ostatní octavie s pohonem všech kol. U vozu s pohonem všech kol překvapivě často musel i na suchém asfaltu zasahovat stabilizační systém. Přesto se ale u modernizované čtyřoké verze (od roku 2017) i díky rozšíření zadní nápravy o tři centimetry subjektivně o něco zlepšila.

Test Škody Octavia Scout 2017 Asi nejvíc jsem si se Scoutem užil zatáčky při řádění na polních cestách s částečně deaktivovaným stabilizačním systémem.

Na druhou stranu mě v dobrém slova smyslu šokoval komfort aut testovaných se základními sedmnáctipalcovými koly a pneumatikami 225/50 R17. Zkoušeli jsme dlažbu, betonové panely se spárami mezi nimi, děravou okresku i most s ostrými nájezdovými hranami připomínající železniční přejezd. Všechny tyto nástrahy podvozek zvládl odtlumit nejen z hlediska pohodlí zad, ale také hlukového komfortu.

Pouze větší dlažební kostky nebo velké jámy na lesní cestě byly občas trochu slyšet a cítit. Při porovnání benzinové a naftové verze mi připadala komfortnější ta první.

Test Škody Octavia Scout 2017 Absolvoval jsem s novou Škodou Octavia Scout také zkoušky na polních cestách a speciálním terénním polygonu, kde dokázala, že se mimo asfalt může měřit s většinou vozů SUV. 

Test Škody Octavia Scout 2017 Hodně působivé byly třeba zkoušky bočních náklonů.

Test Škody Octavia Scout 2017 Z prudkých kopců pomáháv režimu offroad systém automatického plazení, které je výrazně pomalejší než brzdění motorem na první rychlostní stupeň.. Auto dokáže sjíždět opravdu hodně pomalým krokem, aniž by musel řidič cokoli dělat. Rychlost plazení může korigovat brzdou a plynem.

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus
  • SEAT Leon X-PERIENCE
  • Volkswagen Golf Alltrack