Aktualizováno: 19.10.2017

Test Škody Rapid

  • Sexy faktor: 3
  • Rodinný faktor: 2
  • Byznys faktor: 2
  • Fun faktor: 1
  • Offroad faktor: 1
  • Ženský faktor: 1
 

Motory, řazení, řízení, brzdy

Modelový rok 2016 znamenal revoluci pod kapotou Rapidu.

Minulostí se stal tříválcový benzinový motor bez turba 1.2/55 kW, tedy bývalá základní pohonná jednotka. Ta z nabídky vypadla a zůstávají tak pouze čtyřválce dopované turbodmychadlem. Tedy pokud se bavíme o autech na benzin. U těch naftových naopak místo čtyřválce 1.6 TDI/66 kW přijel tříválec 1.4 TDI se stejným výkonem známý z nové Fabie.

Nejlevnější verzi rapidu nyní pohání motor 1.2 TSI, který v základní výkonové verzi posílil o 3 kW na 66 kW, jeho dynamika měřená sprintem z 0 na 100 km/h se o 0,5 s zlepšila na 11,3 s a spotřeba o půl litru klesla na 4,6 l. V roce 2015 šlo o nejúspornějšípětidveřové auto nižší střední třídy s lehce podprůměrnou živostí.

Vyšší výkonová verze si polepšila dokonce o 4 kW na 81 kW. Z nuly na stovku to zvládá o 0,6 s rychleji (za 9,8 s) a také zde se díky zlepšení o 0,6 l dostala spotřeba pod pět litrů (na 4,8 l benzinu na 100 km). Ke špičkové úspornosti se tady přidává velmi zajímavá dynamika.

Polepšilo si i silnější provedení 1.4 TSI, které se dodává výhradně s automatickou převodovkou. Jeho maximální výkon sice zůstal na 92 kW, ale na stovce je z klidu o půl sekundy dříve (za rovných devět vteřin) a kombinovaná spotřeba klesla dokonce o více než litr na skvostných 4,7 l.

Přes menší počet válců a stejný maximální výkon si polepšila i naftová varianta. Z 0 na 100 km/h to teď zvládne o 0,3 s dříve (za 11,7 s) a spotřebuje o litr paliva méně. V kombinaci s manuálním řazením činí konzumace jen 3,4 l nafty na 100 km, s automatem pije motor o dvě deci víc. Jde o špičkové hodnoty z hlediska úspornosti a podprůměrné z hlediska dynamiky.

V nabídce zůstal i naftový čtyřválec 1.6 TDI, který má nově maximální výkon 85 kW, tedy o 8 kW více než dřívější silnější varianta se 77 kW. Proti ní novinka sprintuje z 0 na 100 km/h o 0,6 s rychleji (za rovných deset vteřin) a žere o 0,3 l méně (4,1 l). Dělá z Rapidu nadprůměrně úsporné i svižné auto.

Všechny motory nyní splňují emisní normu Euro 6.

1.2 TSI/66 kW

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.2 TSI/66 kW DSG

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.2 TSI/81 kW

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.4 TSI/92 kW DSG

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.4 TDI/66 kW

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.4 TDI/66 kW DSG

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.6 TDI/85 kW

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Řazení

Stejně jako u drtivé většiny škodovek mi přišlo naprosto v pořádku s tím, že páka u naftových verzí se pohybuje v kulise o dost zatuhleji.

Test Škody Rapid Test Škody Rapid Pětistupňová i šestistupňová manuální převodovka u benzinových variant se prezentovala krátkými a sportovními drahami. Přechod přes středovou polohu sice znamená drobné zadrhnutí, ale nejde o nic, co by nějak zásadně komplikovalo hladkost a přesnost procesu.

Test Škody Rapid Převážně spokojený jsem byl i s funkcí sedmistupňového automatu DSG testovaného s benzinovou čtrnáctistovkou u Rapidu Spaceback.

Řízení

Také bez připomínek.

Posilovač má plynulý a přirozený odpor, funguje dobře při parkování i svižném proplétání se zatáčkami. Rázy se do volantu přenášely jen u některých verzí při přejíždění příčných spár na dálnici, záplatovaná okreska je v pohodě. Považuji řízení Rapida za jedno z nejlepších ve své kategorii.

Podvozek

Zatímco parametry interiéru se Rapid vyrovná Octavii, jízda mnohem víc připomíná Fabii - připadalo mi, jako bych se vrátil za volant Fabie sedan.
Měl jsem pocit, že řídím menší auto, než ve skutečnosti Rapid je, což na jednu stranu působí příjemně, ale na druhou Rapid zdaleka nedosahuje jízdní dospělosti a jistoty Octavie.

Začněme komfortem, který bude pro auto typu Rapidu mnohem důležitější než schopnost sportovně projíždět zatáčky. Pohodlí u prvních testovaných aut ovlivňovala šestnáctipalcová kola s širšími a nižšími pneumatikami než u standardních patnáctek. Kvůli tomu mi auto na některých typech nerovností připadalo tvrdší než průměrný kompaktní vůz se splývavou zádí. Přesto zvládlo se ctí městskou dlažbu, záplatované okresky, ale i tvrdší zkoušky typu vystouplých kolejí. Až průjezd propadlým kanálem vyvolal hlasitější ránu, ale ne u všech zkoušených rapidů. Například nejlehčí verze s tříválcovým motorem zvládla i tento test se šestnáctipalcovými koly se ctí. Vibrace a drobné rázy vznikající přejížděním příčných nerovností třeba na D1 mezi Prahou a Brnem se u některých testovaných aut přenášela do řízení i sedadel.

Základní patnáctipalcová kola s balónovějšími pneumatikami 185/60 R15 zajišťují důstojnější a ladnější projev zejména na rozbitých okreskách a celkově auto působí komfortněji. Ani toto obutí si ale neporadilo se všemi nástrahami - například s některými dálničními spárami.

Trochu víc jsem čekal od podvozku na šestnáctipalcových kolech v zatáčkách. První prudké strhnutí volantu pod plynem do pravoúhlé zatáčky dopadlo tak, že Rapid jel rovně a bez ubrání plynu ho nezatočil ani stabilizační systém. A to jsme byli na suchu. Na podzimním počasím oslizlé vozovce auto občas ztrácelo stopu i při méně extrémních manévrech.

Test Škody Rapid Průjezdy klikatými pasážemi třeba na vrch Baba nad Pezinkem nebo pár koleček na kruhových objezdech pověst podvozku v mých očích napravily.

Test Škody Rapid Dlouhé a úzké auto se sice do zatáček nerovná úplně optimálně, ale dá se to s pomocí pedálů a stabilizace naučit. Podvozek navíc není záludný a stabilizace zasahuje bez hysterie, takže jsem docela rychle vypiloval svižnou a zábavnou jízdu na hranici smyku doprovázenou pištěním gum. Problém představují nerovnosti uprostřed zatáčky, kvůli nimž jednoduchá zadní náprava odskakuje. Zájemci o Rapid asi předem tuší, že na sportování tohle auto není.

Test Škody Rapid Ještě více to platí se základním obutím. Na patnáctkách se auto víc naklání, pneumatiky dříve piští a stabilizační systém častěji zasahuje. Ale všechno je relativní. V přímém porovnání třeba s Citroënem C-Elysée působil i základní Rapid jako rallyový speciál.

Překvapivě jistější a schopnější mi v zatáčkách připadala těžší naftová verze, která se i na některých typech nerovností pohybovala důstojněji. Rapid 1.2 MPI i TSI ale zase potěší pocitovou lehkostí, s jakou se do zatáček vrhá.

Zkoušel jsem i jízdu po dálnici. Sto třicítka Rapid rozhodně nevyvede z míry, v tu chvíli se chová na kvalitním asfaltu klidně a tiše. Celkem bezpečně jsem se cítil i při rychlostech kolem 180 km/h, i když jistota v podání Octavie vypadá jinak. Zvlášť při bočním větru nebo ve vírech způsobených kamiony.

Když to shrnu, tak se šestnáctipalcovými koly představuje Rapid v rámci konkurence trochu tvrdší, ale stále relativně komfortní auto, na patnáctkách se situace posouvá ve prospěch pohodlí na úkor sportovnosti.

Jízdní vlastnosti působí výrazně sportovněji a jistěji než u levnějších francouzských soupeřů zvlášť s kategorií sedan, ale nedosahují úrovně Octavie nebo dražších sedanů a hatchbacků s víceprvkovou zadní nápravou, jako jsou třeba Ford Focus nebo Mazda 3.

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus