Aktualizováno: 30.8.2016

Test Renaultu Talisman Grandtour

  • Sexy faktor: 3
  • Rodinný faktor: 4
  • Byznys faktor: 4
  • Fun faktor: 1
  • Offroad faktor: 0
  • Ženský faktor: 1

Motory, řazení, řízení, brzdy

Renault Talisman Grandtour pohání stejně jako sedan benzinová šestnáctistovka s turbem ve dvou výkonových verzích spojená výhradně se sedmistupňovou automatickou převodovkou, nebo naftové motory 1.5 dCi a 1.6 dCi, u nichž je možnost volby mezi manuálním a automatickým řazením. Na kombík střední třídu jde o motory s malým objemem.

Talisman Grandtour 1.5 dCi je v polovině roku 2016 nejúspornějším naftovým kombíkem střední třídy. Podle výrobce si řekne jen o 3,7 l nafty na každých 100 km. Také ostatní motory patří mezi nadprůměrně úsporné, většina z nich ale neuchvátí dynamikou. 

1.6 TCe/110 kW EDC

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.6 TCe/147 kW EDC

Tento motor jsem testoval v jiném autě. Naleznete jej v článku Test Renaultu Talisman.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.5 dCi

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.6 dCi/96 kW

Největší specialitou tohoto motoru je velmi úzké pásmo využitelných otáček a od toho se odvíjí jízda s ním.

Abych ten jev popsal srozumitelně: v nízkých otáčkách je motor úplně mrtvý. Asi do 1500/min. se skoro nic neděje, pak najednou přijde razantní zátah vrcholící někde nad třemi tisícovkami a rychlé zvadnutí. V ideálních otáčkách má motor nečekaně silný zátah, měkký a tichý chod. Abyste ho v nich udrželi, musíte však velmi velmi často řadit. V alpských průsmycích jsem zhusta využíval dvojku, došlo i na první rychlostní stupeň. Jediné místo, kde moc řadit nemusíte, je dálnice. I proto tento motor doporučuji zejména těm, kdo hodně času stráví přesuny po nich. Pro jízdu ve městě a na okreskách je jeho charakteristika dost otravná a řidič si moc neodpočine od řazení.

Příjemným pozitivem je rozumná spotřeba. Ta laboratorní, udávaná výrobcem, činí rovné čtyři litry. Já jsem jel s autem z Prahy do Terstu přes Alpy za 4,9 l. Zpátky jsem to docela švihal, přesto celková konzumace auta nepřekročila 5,2 l. S výrazně širšími pneumatikami než je standard a nezajetým motorem. Paráda!

Při rychlosti 90 km/h točí motor na šestku asi 1650 otáček. Je tedy na samém úpatí zátahu a pokud chcete rychle předjet, musíte co? Řadit! Při konstantní jízdě touto rychlostí auto spotřebovalo 3,7 l nafty na každých 100 km. Na dálnici při 130 km/h se spotřeba blíží k šesti litrům a ručička otáčkoměru překonává hranici 2600/min.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.6 dCi/96 kW EDC

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

1.6 dCi/118 kW EDC

Tento motor jsem testoval v jiném autě. Naleznete jej v článku Test Renaultu Talisman.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Řazení

U kombíku jsem zkoušel šestistupňovou manuální převodovku spojenou s naftovým motorem 1.6 dCi/96 kW.

Test Renaultu Talisman Grandtour Dráhy řazení jsou delší, ne zcela hladké a trochu hlučné, ale příjemně vymezené a dobře zapadající k jednotlivým rychlostním stupňům. Až na jednu výjimku jsem v průběhu celého týdenního testu nezařadil špatně. A že jsem řadil kvůli motoru 1.6 dCi/96 kW skoro pořád...

Manuální převodovky jsou vyhrazené pouze pro nižší stupně výbavy, nejvybavenější a nejvýkonnější verze Initiale Paris se pojí výhradně s automatem s dvěma spojkami s označením EDC. Ten jsme testovali u sedanu. Já ve spojení s benzinovým motorem sedmistupňový, kolega zkoušel nejsilnější naftový motor s převodovkou šestistupňovou.

Test Renaultu Talisman Grandtour Sedmistupňový automat fungoval nad očekávání dobře. Jediným zádrhelem byla pro mě ve spojení s výkonným benzinovým turbomotorem hodně divoká reakce i na mírné šlápnutí plynu ve smyslu cuknutí směrem vpřed, která se zvlášť při parkování natěsno vůbec nehodila. Naopak při odjezdu z křižovatky se jsem stejnou vlastnost ocenil.

Automat řadí ve většině případů plynule, hladce a logicky, řidič může kvalty volit i manuálně, byť pouze pákou a nikoli pádly za volantem.

Podobné zkušenosti měl i Honza se šestistupňovým automatem u dieselu. Stěžoval si jen na chybějící pádla na volantem.

Řízení

V sedanu mi připadalo volnější, přeposilované a po ztuhnutí ve sportovním režimu gumové, u kombíku jsem si na nic takového nestěžoval. Možná se liší i podle typu motoru. Drtivou většinu času jsem jezdil v základním nastavení a řízení mi připadalo plynulé i dostatečně agilní do zatáček. Rozhodně jsem ho tady na rozdíl od sedanu nevnímal jako slabinu. Spíše naopak.

Podvozek

Od francouzského kombíku jsem očekával hlavně pohodlí a dočkal se ho i na osmnáctipalcových kolech se širokými pneumatikami 245/45 R18, tedy docela sportovním obutím.

Auto se ladně a tiše přehupuje přes většinu nerovností, jen ty velké typu propadlých kanálů nebo špatných železničních přejezdů vyvolaly větší rány.

Podvozek je jako dělaný na dlouhé cesty vysokými rychlostními průměry. Jistotou a pohodlím trochu připomíná rychlovlak TGV.

Málokdo asi očekává, že by se Renault Talisman Grandtour vodil do zatáček agilněji než Superb Combi, Passat Variant, nebo dokonce audi či bavorák. Ani na osmnáctipalcových kolech se jízdní vlastnosti při sportovním stylu jízdy výše jmenovaným modelům nerovnají.

Test Renaultu Talisman Grandtour Test Renaultu Talisman Grandtour V polovině roku 2016 bych chování auta v zatáčkách asi nejvíc přirovnal k Fordu Mondeo Kombi. Na první pocit působí těžkopádně a k rychlé jízdě mezi oblouky neláká, ale když ho chytnete pod krkem, zjistíte, že se zvlášť na suché kvalitní silnici drží asfaltu velmi dobře a v alpských serpentinách jsem rozhodně nebyl brzdou.

Kolébání auta ale způsobilo, že mi po projetí padesáti serpentin za sebou bylo trochu špatně od žaludku i za volantem.

Na rozbité silnici jsem zaznamenal při projíždění prudkých zatáček pod plynem, nebo naopak s při prudkém brzdění tendence zadní nápravy k odskakování. Nešlo ale o nic fatálního.

Systém Electronic Damper Control (standard u Initiale Paris) přizpůsobuje naladění tuhosti tlumičů požadavkům řidiče. Testoval jsem ho pouze u sedanu a rozdíl mezi komfortním a sportovním režimem byl značný.

Testované sedany byly vybaveny i systémem 4Control (standard u Initiale Paris), který spočívá v natáčení kol zadní nápravy. Při malých rychlostech proti směru otáčení kol předních, díky čemuž má auto při manévrování ve stísněných prostorech dobrý rejd, při vyšším tempu jsou zadní kola ve stejném směru jako ta přední, takže by auto mělo déle držet stopu v zatáčkách. Podrobnosti o tomto technickém řešení naleznete zde.

V praxi tahle vychytávka fungovala dobře na suchu, hůře na kluzkých površích. Zvláště při pomalém tempu, když se zadní kola natáčejí proti těm předním, jsem měl z auta divný pocit.

S talismanem sedan jsem strávil dost času na sněhu a byl spokojen s jeho chováním na tomto typu povrchu. Vodil se předvídatelně a bezpečně. Škoda jen, že k potlačení nedotáčivosti typické pro auto s pohonem předních kol a natočení do ostré zatáčky nemáte k dispozici ruční brzdu. Elektronická parkovací takovou službu neudělá.

U všech verzí roztáčí motor pouze přední nápravu, s pohonem všech kol se nepočítá.

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus