Aktualizováno: 16.12.2017

Test nového Renaultu Espace

  • Sexy faktor: 4
  • Rodinný faktor: 5
  • Byznys faktor: 3
  • Fun faktor: 1
  • Offroad faktor: 1
  • Ženský faktor: 3
Testované motory: 1.8 TCe EDC, 1.6 dCi

Řidičova zóna

Řidičova zóna
 

Řidič sice nemá vesmír nad hlavou jako v předchozích generacích, ale připadá mi, že konstruktéři ubrali jen centimetry, které už byly opravdu navíc. Vzdušnost rozhodně i nadále zůstává vlastností typickou pro Renault Espace.

Test nového Renaultu Espace Test nového Renaultu Espace Stejně tak vynikající výhled do předoboku daný výrazným dělením předního sloupku, tedy prvkem, který vynesl předchozímu Espacu od německého autoklubu ADAC titul auta, z něhož je vidět vůbec nejlépe ze všech.

Test nového Renaultu Espace To už se o novém Espacu napsat nedá, nicméně celá karoserie je už od základní výbavy pokryta parkovacími senzory.

Test nového Renaultu Espace Na jedné straně místo řidiče vyznává vzdušnost, na druhé zakomponovanost do auta danou opravdu vysokým středovým sloupkem. Šofér si připadá trochu jako v kokpitu letadla, k čemuž svádí i návaznost výplní dveří na přístrojovou desku.

Test nového Renaultu Espace Test nového Renaultu Espace Sedadla druhé výbavy Zen výrazně čalouněná hnědou kůží se středem z luxusní látky neměla chybu počínaje rozměry přes pohodlí, podporu stehen, solidní držení těla až po elektrické nastavování nebo masážní programy ovládané přes tablet na středovém panelu. Ohromí zeména šířka a masivnost sedadel, která se snoubí s podobně velkorysou středovou opěrkou a bohatým čalouněním kůží na odkládacím místě pro levý loket ve výplních dveří.

Na přístrojové desce Espacu nejsou téměř žádná tlačítka. Skoro všechny funkce se ovládají z volantu nebo z vestavěného tabletu na středovém panelu.

Test nového Renaultu Espace Samotný volant je na tak velké MPV docela malý, což ale vůbec není na škodu. Naopak, drží se úplně úžasně a jeho tvar nemá chybu včetně zploštění ve spodní části. Od druhé výbavy Zen je volant potažený luxusní kůží Nappa, v základu je to kůže hovězí, kterou jsem v ruce zatím nedržel.

Test nového Renaultu Espace Test nového Renaultu Espace Sláva! Renault konečně pustil na volant i jiná tlačítka než ta na obsluhu tempomatu nebo omezovače rychlosti a dělá to dobře. Šikovným posouvátkem na kraji pravého ramene se oběma směry posouvá mezi údaji palubního počítače, tlačítkem OK se resetuje. Super!

Spoustu zábavy jsem si užil s hlasovým ovládáním auta. Úvodní věta slečny zabudované v elektronice auta: "Které menu si přejet požít?" mne zůstane v paměti asi navždy. Dokázal jsem si s ní povídat dlouhé minuty a královsky se při tom bavil. Pravda, ne vždy jsem se dobral kýženého cíle, ale společnice na dlouhé cesty je to k nezaplacení.

Test nového Renaultu Espace Jednu typickou věc, která mě už léta rozčiluje, si Renault ani u Espacu neodpustil. Přepínání mezi tempomatem a omezovačem rychlosti se opět na volant nevešlo, najdete ho nelogicky pod tlačítkem parkovací brzdy. Mimo dosah rukou ale není.

Test nového Renaultu Espace Zůstalo také pro značku typické "ucho" na ovládání hlasitosti audiosoustavy, kterou ale můžete obsluhovat i z tabletu na středovém panelu. Zdvojení platí i pro palubní počítač a řadu dalších funkcí v autě. Proč ne, lepší dvakrát, než vůbec...

Test nového Renaultu Espace Test nového Renaultu Espace Přístroje za volantem už jsou pouze digitální. To znamená slepé, když auto není aktivní, a s možností nastavení čtyř různých motivů, když ho oživíte. Všechny jsou vkusné, to Francouzi opravdu umí. A vybere si i vyznavač na drobno cejchovaných otáčkoměrů.

Test nového Renaultu Espace Kousek od přístrojů se nachází startovací tlačítko.

Test nového Renaultu Espace Znalec renaultů už se dávno neptá na klíček, ale na kartu. Ta není tak obyčejná jako u ostatních renaultů a vysloužila si opravdu elegantní design. Stačí ji mít celou dobu někde po kapsách. Auto se samo zavře, když se vzdálíte a otevře, pokud se k němu přiblížíte. A ještě vám k tomu sehraje představení zvané Welcome Scenario, kdy vás vítá odklopením zrcátek od karoserie, promítáním motivů na displeje nebo libozvučnou hudbou.

Test nového Renaultu Espace Dostáváme se k mozku přístrojové desky, tedy k tabletu efektně zabudovanému do středového panelu.

Test nového Renaultu Espace Tady si můžete vytvořit svůj profil a nastavit auto tak, aby před jízdou připravilo sedadla, zrcátka, připojení k telefonu a řadu dalších věcí podle vašeho gusta. Pokud používá auto víc lidí, každý může mít svůj vlastní profil a nezdržovat se přenastavováním, protože Espace to udělá automaticky.

U vyšších specifikací Espacu (ve druhé výbavě Zen pouze s automatem a ve vrcholné verzi Initiale Paris) se ve standardu nachází systém Renault Multi-Sense. Jde o volič jízdních režimů (Comfort, Sport atd.), který ale zahrnuje mnohem více prvků než u ostatních aut. Například tuhost tlumičů, řazení, řízení, ale i úroveň masáže v sedadlech). V testovaném Espacu tato vychytávka chyběla, určitě ji ale vyzkouším v další verzi.

Test nového Renaultu Espace Test nového Renaultu Espace Test nového Renaultu Espace

Ale zpátky k tabletu. Obsluhuje se tady klimatizace, navigace, sklápění sedadel, dozvíte se tu informace o tom, jak jedete úsporně, nebo jako prase, ovládáte odsud chytrý telefon, stahujete aplikace, promítáte fotky nebo videa, nastavujete asistenční systémy řidiče... Prostě centrální mozek Espacu...

Test nového Renaultu Espace Grafika nemá chybu. Už základní motiv hodin vypadá fakt dobře, nemluvě o grafice navigace. Docela spokojený jsem byl i s rychlostí odezvy, jen ten češtin... Někdy mi naše komunikace připomínala dialogy Bolka Polívky s jeho bývalou manželkou Chantal Poullain.

Test nového Renaultu Espace Na frak občas dostává nejen mluvená, ale také psaná čeština. Nechápu, proč je třeba u stránky týkající se čistoty vzduchu titulek "Opatrnost" a druhý nadpis "Snímač kvality zvuku..."

Jinak ale rozhraní tabletu z hlediska uživatelské přívětivosti chválím. Třeba u ovládání klimatizace potěší, že se do jejího menu dostanete okamžitě po klepnutí na spodní část obrazovky. Teplota a některé další funkce se navíc dají obsluhovat samostatnými tlačítky.

Test nového Renaultu Espace Displej můžete ovládat buď dotekově, nebo, pokud ho nechcete zapatlat (ale moc to vidět není), pomocí joysticku s tlačítky. Obojí funguje velmi dobře. Takhle nějak se bude v blízké budoucnosti podle mě ovládat většina aut a u Espacu už je to z hlediska uživatelské přívětivosti velmi dobré.

Test nového Renaultu Espace Test nového Renaultu Espace Samozřejmě, že u vozu kategorie MPV nemohou chybět odkládací prostory. I velké věci se vejdou do výplní dveří nebo pod středovou opěrku.

Test nového Renaultu Espace Další prostory se nacházejí i ve spodní části středového sloupku, kam se ale rukou dostanou jen řidiči sedící hodně daleko od volantu nebo spolujezdci se sedadlem posunutým hodně dozadu... Takže já jsem na místě řidiče řešil problém, kam s mobilem, abych ho měl po ruce.

Test nového Renaultu Espace V roce 2017 jsme dostali na test model ve verzi Magnetic. Ta překvapuje pčepychovou výbavou. Čalounění světle šedou kůží je ve standardu, a co potěší je, fakt, že bez přípplatku má také sedadlo spolujezdce i řidiče masážní funkci. Ta má několik variant a musím říct, že funguje skvěle. Je to opravdu důkladná masáž, ne jen neznatelné šimrání. Sedadla jsou navíc velmi pohodlná.

Kabina a kufr

Renault Espace - pohled sedadla přední Renault Espace - pohled sedadla zadní Renault Espace - pohled kufr základní Renault Espace - pohled kufr maximální Renault Espace - pohled sedadla třetí řada Renault Espace - pohled kufr za třetí řadou sedadel

 

Proti předchozí generaci Espacu, která se na českém trhu přestala prodávat koncem roku 2012, se novinka téměř o 20 cm protáhla, o 3 cm rozšířila a o 5 cm snížila. Je přibližně stejně dlouhá jako předchozí Grand Espace, tedy prodloužená verze, která se doprodávala ještě nedávno. I nadále řadíme Renault Espace mezi MPV střední třídy, prodloužená verze se tentokrát neplánuje.

Mezigenerační nárůst šířky se v interiéru neprojevuje. Vpředu jsme sice naměřili centimetr k dobru a Espace v tomto ohledu patří na špičku mezi velkými MPV, ale ve druhé řadě je místa o pár centimetrů méně a ve třetí činí rozdíl proti předchůdci už značných 10 cm v neprospěch novinky.

O tři centimetry narostla podélná prostornost v prvních dvou řadách, v tomto parametru patří Espace mezi nejlepší auta bez rozdílu tříd. Zato místo na nohy ve třetí řadě se mezigeneračně zhoršilo o 13 cm a dospělí se tam vejdou jen díky možnosti posunutí sedadel řady druhé.

Výška nad hlavou se ve druhé řadě mezigeneračně snížila o centimetr a neliší se od běžných kombíků, ale i některých hatchbacků, mezi MPV patří k nejslabším. Napřímený člověk s výškou 185 cm bude mít problém se vejít pod strop.

Největší výškový úbytek jsme naměřili ve třetí řadě - značných 7 cm, které znamenají, že místo dospělých si úplně vzadu pohoví jen děti.

Druhá řada obsahuje stejně jako u staršího Espacu tři samostatná sedadla, která ale už nejsou vyjímatelná.

Trendem současné doby je ponechávat sedadla v autě a mít možnost je rychle složit a zase nainstalovat. To zvládá nový Espace dokonale.

Test nového Renaultu Espace Test nového Renaultu Espace V našem případě to šlo z místa řidiče, pomocí tlačítek v kufru, nebo v nejhorším manuálně.

Test nového Renaultu Espace Sedadla druhé řady se podélně posouvají přibližně v rozsahu 15 cm, ale nemají polohovatelná opěradla  Pochopitelně nejsou tak široká jako ta přední, ale třeba mým 174 cm vyhovovala parádně. A hlavně - prostřední cestující tady není nějakým méněcenným chudinkou, ale má k dispozici úplně stejnou sedačku jako jeho kolegové na krajích.

Test nového Renaultu Espace Využívá dokonce i svou vlastní LED svítilnou na čtení.

Test nového Renaultu Espace Jen příplatkové vyhřívání je určené pouze krajním cestujícím. Přesto Espace v základní konfiguraci opravdu pohodlně převeze pět dospělých cestujících.

Za třetí řadu sedadel se připlácí. Její skládání sice funguje parádně pomocí tlačítek, ale vztyčování už tak dobře vymyšlené není. Buď se kvůli němu posunují sedadla ve druhé řadě, nebo se musíte dost natahovat z kufru a můžete se zašpinit o zadní nárazník. Nechápu, proč tu nejsou nějaká poutka.

Právě ve třetí řadě se nejpalčivěji projevuje mezigenerační úbytek prostoru. Zatímco u staršího Grand Espacu měli cestující vzadu úplně stejná sedadla jako ti před nimi, tady jde spíše o nouzové sezení pro děti, jak ho známe z menších MPV nebo SUV.

Potěší, že se nesedí úplně na podlaze, takže sedák slušně podpírá stehna a kolena nemíří vysoko, ale se svými 174 cm jsem po napřímení hodně dřel hlavou o strop a na kolena jsem se vešel pouze tehdy, když jsem skoro na maximum posunul sedadla přede mnou dopředu. Menším dětem se tu ale bude cestovat dobře i na dlouhých trasách.

Sedm dospělých mé výšky by se do Espacu vešlo a relativně komfortně i svezlo, což stále dokáže nabídnout málokterý konkurent. Majitel minulého Espacu ale ohrne nos...

Test nového Renaultu Espace Přístup do třetí řady je vyřešený příkladně. Krajní sedadlo se jedním tahem vyklopí, posune dopředu a ještě zaaretuje - super!

Také možnosti přepravy nákladu mezigeneračně výrazně ubyly, což má na svědomí kombinace vyšší světlé výšky, vyšší podlaha kvůli složeným sedadlům a nižší strop. Kolo na stojáka už do Espacu nepostavíte a to ani menší. Na ležato ho tam ale bez nutnosti jakékoli demontáže pořád dostanete.

Test nového Renaultu Espace Za sedmi sedadly zůstává ještě trocha místa na pár tašek, drobnosti se dají naskládat i pod podlahu.

V úvodu jsem psal, že Espace už není garsonka, do které bych jako u předchozího Grand Espace naskládal čtyři kola a hromadu věcí na dvoutýdenní dovolenou včetně čtyř členů rodiny. Už proto, že bych tentokrát neměl možnost čtyři ze sedmi sedadel nechat doma...

Základní objem kufru za dvěma řadami sedadel se v porovnání s předchozím Grand Espacem zmenšil ze 780 litrů na 680 litrů. Maximální délku kufru jsme naměřili menší o 22 cm (!), minimální šířka je horší o 10 cm. Nejvíce je ale ten rozdíl mezi dřívější "garsonkou" a současným jen prostorným rodinným autem vidět na maximální kapacitě prostoru pro náklad, která se zmenšila ze 3050 na 2101 litrů.

Pokračování článku Motory, řazení, řízení, brzdy

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus