Aktualizováno: 10.1.2020

Test nového Renaultu Espace

 

 
V roce 1984 zakládala první generace Renaultu Espace kategorii MPV (Multi Purpose Vehicles - víceúčelová vozidla) v Evropě. O více než třicet let později ji pátá generace zkouší zachránit.

Velkým MPV zvoní hrana u zákazníků, kteří dali přednost menším a v některých ohledech i praktičtějším modelům a hlavně se jim začala líbit SUV, tedy vozy designem připomínajícím offroady. Vysoká a tím pádem i žíznivá MPV se nehodí do krámu ani automobilkám, které bojují s limity CO2 a tím pádem i spotřeby paliva.

Renault se rozhodl Espace zachránit tím, že pátou generaci velkého MPV zkřížil s SUV, díky snížení karoserie novinka hodně připomíná i kombík. Zároveň vsadil na luxus, bohatou standardní výbavu a high-tech prvky v kabině auta.

Nový Espace se tak může zařadit k prorokům, kteří z MPV udělají skutečné MPV. To znamená definují víceúčelovost nejen ve smyslu přizpůsobení interiéru auta různým požadavkům (převod většího počtu osob, nebo naopak nákladu), ale také ve smyslu jízdy v různých podmínkách (asfalt, terén). Škoda, že to nedotáhl i prostřednictvím nabídky pohonu všech kol.

Aktuální Espace už není garsonka, do které bych mohl jako do předchůdce složit čtyři horská kola a se čtyřčlennou rodinou a hromadou bagáže odjet na dva týdny na dovolenou. Přesto zůstává prostorným a až sedmimístným rodinným autem. Sedadla už nelze z auta vyjímat (ne, že by mě vzpírání dvacetikilových macků nějak zvlášť chybělo), stisknutím jediného tlačítka se druhá i třetí řada rychle a poslušně zasune do podlahy a vytvoří vzornou rovinu.

Benzinové i naftové motory mají objem pouze 1,6 l, ale po týdnu stráveném s nejslabší verzí to nepovažuji za velkou nevýhodu. Naopak potěší rekordně nízká spotřeba a to nejen na papíru.

Až na řazení mne potěšily jízdní vlastnosti auta, které se mezigeneračně dramaticky zlepšily. Espace nabízí pohodlí i relativně zábavnou jízdu v zatáčkách. Do terénu auto nepatří, na polní cestě ale díky větší vzdálenosti podvozku od země a ochraně před kamínky nebude mít problém. Chybějící možnost pohonu všech kol jen částečně vynahrazuje jiná vychytávka - řiditelná zadní náprava alias systém 4Control.

Cenově se Espace dá srovnat s podobně vybavenými kombíky střední třídy, od nichž se neliší spotřebou a příliš ani jízdními vlastnostmi, ale zůstává pro rodinu praktičtější.

Pořizovat si ho budou zejména aktivní tátové od rodin středního věku s vyššími příjmy, kteří si chtějí dopřát luxus, ale nehodí se jim provokovat značkami jako Audi, BMW, Mercedes nebo Volvo.

"špatný text".

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus