Aktualizováno: 11.9.2017

Test Fordu Focus ST

  • Sexy faktor: 4
  • Rodinný faktor: 1
  • Byznys faktor: 1
  • Fun faktor: 4
  • Offroad faktor: 0
  • Ženský faktor: 1
Testované motory: 2.0 Ecoboost

Motory, řazení, řízení, brzdy

Ford Focus ST lze mít buď s dvoulitrovým benzinovým turbomotorem, nebo s naftovou pohonnou jednotkou stejného objemu.

Benziňák nemá přes vysoký výkon až 184 kW úplně úchvatnou dynamiku danou zrychlením z místa na stovku. Spousta konkurentů to umí mnohem dříve než za 6,5 s i s mnohem slabšími motory. Jeho kombinovaná spotřeba 6,8 l patří mezi benzinovými hatchbacky k nejvyšším.

Diesel je sice výrazně slabší (nejvyšší výkon 136 kW), ale při porovnání s konkurenty patří dynamikou více ke špičce než motor benzinový. A jeho laboratorní spotřeba 4,2 l může konkurovat i mnohem slabějším vozů. Při porovnání parametrů motorů se soupeři tedy vychází lépe naftová pohonná jednotka.

2.0 Ecoboost

Přesto jsem byl samozřejmě v testovaném autě rád za motor benzinový. Jízda s ním je velmi příjemná. Díky relativně vysokému objemu si poradí i s nízkými otáčkami, je pružný, silný a na nedostatek dynamiky jsem si ve většině režimů nestěžoval. Pokud podvozek není pro každodenní jízdu právě vhodný, pak motor rozhodně ano.

Tedy až na tu spotřebu. Ta je opravdu vysoká. Při ustálené rychlosti 90 km/h (motor v tu chvíli točí na šestý rychlostní stupeň přibližně dva tisíce otáček) si auto řeklo přibližně o šest litrů benzinu, při dálničních 130 km/h (3000 otáček) ještě o dva litry více. A dostat se při svižnější jízdě pod průměrných osm litrů není vůbec jednoduché.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

2.0 Duratorq TDCI

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

2.0 Duratorq TDCI Powershift

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Řazení

Velmi příjemné. Dráhy jednotlivých rychlostních stupňů jsou velmi přesně a zřetelně vymezené.

Test Fordu Focus ST Řadicí páka sice slyšitelně zadrhává přes středovou polohu, ale nejde o nic nepříjemného.

Tuhý pedál spojky ladí ke sportovnímu naturelu vozu při svižné jízdě, ale třeba v dopravních zácpách nebyl moc příjemný a neumím si představit, že by s ním bojovala žena.

Řízení

Ještě jako ze staré školy. Volant tahá za ruce v zatáčkách, které řidič projíždí pod plynem, jinak se mi ale líbilo. Je tuhé, strmé, zároveň ale přesné poměrně plynulé. Tak by mělo vypadat řízení u sportovně laděného auta a ani k tomu nepotřebuje nějaký speciální sportovní režim. 

Podvozek

Jízdní vlastnosti Fordu Focus bývaly dávány za příklad, ale při testu verze ST se ukázalo konstrukční stáří auta. Většina konkurentů se totiž vrhá do zatáček s větší lehkostí, méně bojuje s nedotáčivostí a dostane na přední kola více trakce.

Focus neustále bojuje s přirozenou nedotáčivostí, což mi bylo otravné. Pomůže deaktivovat stabilizační systém, protože nedotáčivost Focusu ST je sice značná, ale tak průhledná a předvídatelná, že ji dokáže plynem a volantem korigovat i velmi průměrný řidič. A užije si přitom i dost zábavy.

Test Fordu Focus ST Kola se ale zvlášť v prudších obloucích neustále protáčejí, výkon se prostě nedaři ideálně na pneumatiky přenést.

A to jsme jezdili na příplatkových devatenáctipalcových kolech (základ tvoří osmnáctky) se širokými pneumatikami 235/35 ZR19.

Nízkoprofilový rozměr se samozřejmě negativně podepsal na komfortu, který byl zvlášť v městské džungli hodně mizerný. Cítil jsem každou kočičí hlavu, podvozku navíc chybí tlumivost, je takový vykopávací.

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus