Aktualizováno: 12.1.2018

Test BMW X3

  • Sexy faktor: 4
  • Rodinný faktor: 4
  • Byznys faktor: 4
  • Fun faktor: 4
  • Offroad faktor: 2
  • Ženský faktor: 4
Testované motory: xDrive30d, M40i, xDrive30i

Motory, řazení, řízení, brzdy

Test BMW X3Nabídka motorů se bude postupně rozšiřovat, v době uvedení na český trh (podzim 2017) byly k dispozici ale jen tři motorizace, z nichž pouze jediná benzinová – a rovnou top v podobě M40i s výkonným šestiválcem. Základem je ovšem vznětový čtyřválce pod označením xDrive20d. Možností je pak ještě naftový šestiválec xDrive30d. Jak názvy napovídají, všechny zatím prodávané vozy jsou vybavené i pohonem všech kol xDrive a automatickou převodovkou.

xDrive20i

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

xDrive30i

Tento motor jsem testoval v jiném autě. Naleznete jej v článku Test druhé generace BMW X4.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

M40i

Přiznáme se bez mučení – s BMW X3 M40i jsme ujeli jen asi 60 kilometrů, chvíli po klikaté silnici, chvíli po dálnici a pak i v nudném městském provozu. Proto berte toto kratší hodnocení zatím za první zkušenosti. Nás motor zaujal hned po nastartování a to svým vyštěknutím do výfuků. Potentní benzinový šestiválec rád ukazuje, že má hodně síly na rozdávání, konkrétně je to u něj 265 kW, tedy 360 koní, které jsou dostupné od 5500 otáček a vydrží až do 6500. Řadová jednotka posazená samozřejmě podélně je přeplňovaná turbodmychadlem typu Twin-Scroll, což přispívá k vysokému točivému momentu rovných 500 Nm. Ten se přihlásí o slovo už ve velmi nízkých 1520 otáčkách za minutu a vydrží až do 4800. Ono je ale s takto silným motorem jedno, v jakých se právě nacházíte. Je totiž vždy výbušný.

Jednotka je tak silná, že autu umožní vystřelit z nuly na 100 km/h za těžko pochopitelných 4,8 sekundy. Můžete se tedy spolehnout, že předjíždění, najíždění na dálnici a další manévry vyžadující rychlost bude zvládat v rámci sekund. To vše doprovodí nádherným zvukem, který i v komfortním režimu oblažuje posádku a okolí. Když ale budete cestovat dálničním tempem, osmistupňový automat se postará o to, aby se jednotka převalovala v nízkých otáčkách a posádka je tak zbavena hluku. A to platí i díky dobré aerodynamice.

A pak tu máme režim sport, ve kterém se probudí bestie schovaná pod kapotu a začne kolem sebe kopat. Samozřejmě reaguje mnohem rychleji ne podněty plynového pedálu, ale zároveň se otevřou i klapky ve výfuku. Díky tomu se tu a tam ozve bublání a práskání, které z vaší jízdy udělá i zvukový zážitek.

Spotřebu jsme zatím během pár kilometrů neřešili. Jakékoliv číslo by nedávalo smysl, ale dovolujeme si hádat, že pod deset litrů jezdit nebudete.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

xDrive20d

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

xDrive25d

Tento motor jsem dosud netestoval.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

xDrive30d

Nejsilnější turbodiesel jsme vyzkoušeli na českých silnicích. Výkon 195 kW, ale hlavně maximální točivý moment 620 Nm jsou na SUV dané kategorie velmi slušné hodnoty. Vlastně je díky nim úplně jedno, že prázdné auto váží 1820 kg. Za vše hovoří i údaj o akceleraci, kdy BMW zvládne z nuly na 100 km/h vystřelit za 5,8 sekundy.

Stále se ukazuje, že šestiválcový motor má nad čtyřválci navrch. Kromě točivého momentu jde také o kultivovanost provozu. Jednotka sice slyšet je a nebudete mít pochyb o tom, jaký druh paliva podle zvuku spaluje, na druhou stranu šestiválcové dunění oproti čtyřválcovému chraptění je příjemnější poslouchat. Šestiválec má charakter.

A jak je to se spotřebou? Je potřeba počítat s tím, že i když je BMW známé jako výrobce naftových motorů silných a zároveň úsporných, do výsledku u X3 promlouvá stavba vozu a jeho hmotnost. Při klidné jízdě se můžete dostat na 7 litrů, mnohem častěji ale budete z displeje odečítat hodnoty o litry nebo litr a půl vyšší. Výš se už dostanete jen při vyloženě hrubém zacházení nebo větším zatížení vozu.

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Řazení

Test BMW X3Zatím se BMW X3 prodává jen s automatem. K dispozici je buď osmistupňový Steptronic pro běžné verze nebo námi zkoušení sportovní Steptronic. Obě varianty převodovky mají osm rychlostí. Řazení se dá popsat jako lahůdkové. V automatickém režimu ho v podstatě nevnímáte a pokud „za to chcete vzít“, přepnete si na manuální pro páčky pod volantem a z auta se stane sportovní hračka. Je to zážitek.

Řízení

Jestli něco BMW umí, tak je to poskytnout radost z řízení. Škarohlídy neposlouchejte, daří se mu to i u SUV a nové X3 rozhodně není výjimkou. Naopak, není v této kategorii mnoho jiných aut, které by nás tak bavily. V komfortním režimu je posilovač logicky aktivnější, ale i tak pečlivě upovídaný, tudíž přesně víte, co se pod koly děje. Ve sportu přituhne, abyste měli větší pocit z rozměrů a hmotnosti auta. Vůz se krásně vodí, řízení je přímé a strmé. Tleskáme.

Brzdy

Test BMW X3Obvykle o brzdách moc nepíšeme, ale tady stojí za to, tedy pokud si vyberete model M40i. Sportovní třmeny s lakováním v barvě karoserie jsou nejen krásné, ale umí také pořádně zabrat. Auto vážící 1,8 tuny potřebuje dostatek síly k zastavení. I v ostrém zatáčkovitém úseku se nám je navíc nepodařilo unavit.

Podvozek

Je jedno, že sedíte v SUV. Nové X3 má sportovní geny bavoráků, které se předávají z generace na generaci. Samozřejmě ale hovoříme o modelu, se kterým jme měli naši první zkušenost, tedy nejlepším M40i. Dostanete k němu M sportovní podvozek a připlatit si můžete na nastavení jejich tuhosti, což najdete pod názvem Dynamic Damping Control. Auto je vybaveno náloží elektroniky, která vám pomáhá v jízdě – za zmínku stojí ještě systém Performance Control, který má pomáhat s dynamikou v zatáčkách a je pro M40i standardem. Za zmínku stojí i pohon všech kol xDrive zaměřený víc na zadní kola.

Test BMW X3Hmotnost vozu je ideálně rozložená mezi nápravy zhruba 50:50. Přidejme k tomu přesné komunikativní řízení, ostrý motor bleskově reagující na plynový pedál a skvělý podvozek a výsledkem je překvapivě sportovně zaměřená mašina. Je to přesně to auta, ve kterém můžete odvézt děti do školy a pak se jet bavit. Nastavitelné tlumiče v komfortním režimu přináší dostatečnou míru pohodlí. Nevyklepaly nás ani rozbité portugalské silnice.

Přepněte do sportu a vydejte se na klikatou okresku. Jedna je hned za Lisabonem u závodního okruhu Estoril. Pravá zatáčka střídá levou, ostrou, táhlou i vracečku. Auto se nádherně vede plynem a na zemi sedí jako přibité. Náklony jako by neexistovaly a s narůstající rychlostí si začínáte uvědomovat, že tohle prostě není obyčejné SUV. X3 na silnici třeba s BMW 3 podobných výkonů neujedete. Dostat ji na hranici přilnavosti chce totiž hodně odvahy. Troufáme si tvrdit, že jde o jedno z nejlépe jezdících SUV v jeho třídě. Jsme ale zvědaví, jak se předvedou standardní modely, se kterými jsme ještě neměli tu čest se svézt.

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus