Aktualizováno: 29.7.2019

Test Audi e-tron

  • Sexy faktor: 5
  • Rodinný faktor: 3
  • Byznys faktor: 5
  • Fun faktor: 3
  • Offroad faktor: 1
  • Ženský faktor: 3
Testované motory: 55 quattro

Motory, řazení, řízení, brzdy

V červeni 2019 se Audi e-tron prodává v jediné motorizaci, tedy 55 quattro s elektromotorem o výkonu 265 kW (v režimu boost 300 kW). Ten je logicky spojen vždy s jednostupňovou automatickou převodovkou.

55 quattro

Tiché rozjezdy a brzdění s bzučením podobným nejmodernější tramvaji. To je první dojem z jízdy se dvěma asynchornními elektromotory, které roztáčí všechna čtyři kola modelu e-tron (každý na jedné nápravě). Celkem mají výkon 265 kW v normální provozu, ale je k dispozici i možnost z místa řidiče odemknout mód boost, který je posílí na 300 kW. S tím ale samozřejmě očekávejte větší konzumaci elektrické energie. Jedno je ale jisté, e-tron umí být velmi rychlým vozem, třeba při předjíždění.

Jenže právě příliš vysoká spotřeba energie je jeho problémem. Kapacita baterií je 95 kWh, ale z toho je využitelných jen 84 kWh. A ačkoliv normovaná spotřeba ukazuje hodnotu necelých 24 kWh na 100 km, my jsme během testu jezdili o celých 6 kWh více. To znamenalo jedno – dojezd proklamovaný automobilkou se jevil nedostižný. Původních 417 km na jedno nabití se snížilo o 100 km. Stále jsme tak pod tím, co zvládnou běžná auta. Důvod? Auto je poměrně těžké. Váží 2,5 tuny!

K prodloužení dojezdu se dá využít nejen tím, že se naučíte s autem pracovat, ale také využívání nejrůznějších jízdních režimů. Audi je natolik chytré, že zapíná rekuperaci i podle profilu vozovky. Více o tom se dozvíte v kapitole Podvozek, kde vám přiblížíme jízdní

Parametry motoru a možnost jeho porovnání s konkurencí najdete zde.

Řazení

Test Audi e-tronZařadíte D a jedete. Převodovka má jeden stupeň, její funkci tedy nejde v podstatě popsat. Nicméně ovládání masivní pákou s tlačítkem připomíná kabinu raketoplánu ze Star Treku. Sci-fi je dokonáno.

Řízení

Řízení je příjemné, nikoliv přeposilované. Audi e-tron se řídí jako každé jiné SUV od německé autmobilky. Rozhodně si za volantem nebudete připadat jako v počítačové hře a to je jedině dobře.

Brzdy

Stojí za to zmínit, že pokud se správně naučíte zacházet se systémem rekuperace (více v kapitole Podvozek), nebudete muset využívat příliš často. Dalo by se proto odhadnout, že k jejich opotřebení dojde později než u běžného SUV, jakkoliv je Audi e-tron těžkým autem.

Podvozek

Při jízdě lze u Audi e-tron volit z několika jízdních režimů, které logicky upravují její chování na silnici. Díky spolupráci s navigací ale umí auto i slušně rozhodovat o tom, zda bude rekuperovat nebo ne. Když se například blíží kruhový objezd a je potřeba zpomalit, zapne se rekuperace. Jindy zase ne, to když pustíte nohu z plynu na dlouhé rovince. Pomohou také data z adaptivního tempomatu. Když je před vámi vůz, který vás brzdí, můžete v klidu dobíjet. Stejně tak lze měnit sílu rekuperace v několika korcích pomocí pák pod volantem. Je nutné ale zdůraznit, že i touto snahou dobijete maximálně 5 až 15 kilometrů dojezdu.

Test Audi e-tronRaději dobíjejte u veřejných rychlodobíjecích stanic. E-tron má totiž velmi silnou palubní nabíječku. Ta zvládne udržet výkonu 150 kW až do 80 procent kapacity baterie. Stačí tedy najít správné místo a doplníte energii bleskově. To je dobře, protože to částečně pomáhá zmírnit problémy s vysokou konzumací elektřiny. Ale pozor v Česku je maximum zatím jen 50 kW. Jinak jen pro legraci zdůrazníme, že dobít auto z běžné zásuvky zabere déle než dva dny v kuse.

A jak jezdí? Podvozek patří k tužším, ale stále příjemným. Po cestě je cítit, že autu by více sděl kvalitnější německý asfalt. Nejde ale o výrazný exces. Auto sedí skvěle, dobře vede stopu i v zatáčkách, kde se chová neutrálně. Je ale potřeba počítat s extrémně vysokou hmotností 2,5 tuny, takže sportovní svezení až zas tak nečekejte.

Celkově je Audi e-tron ideálem na ježdění po městě a jeho okolí a občas se můžete vydat i na delší cesty. Není problém dojet z Prahy do Brna nebo do Ústí nad Labem a zpět, aniž byste museli doplňovat energii. Když si ale zapnete klimatizaci, okamžitě přijdete o 15 až 20 km dojezdu. Totéž platí při rychlejší jízdě, jakkoliv nedělá Audi problém překročit ani české dálniční maximum. I z tohoto důvodu jej nemůžeme doporučit jako jediné auto do rodiny. Spíš poslouží k reprezentaci svého majitele na dobře naplánovaných cestách.

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus